Disclaimer

Tato webová stránka společnosti King Scotty Co. LLC (US) neposkytuje lékařské, léčebné ani žádné jiné odborné poradenství a neměla by být tak ani chápana. Informace jsou na těchto stránkách průběžně aktualizovány, nepřijímáme právní odpovědnost za uvedené údaje. Značka EMPATIA.CZ je chráněna ochranou známkou.
Copyright © King Scotty Co. LLC
Všechna práva vyhrazena.

Citát

Štěstí tvého života nezávisí na tom, jak se utváří tvůj osud, ale na tom, jak se vůči němu zachováš.

Erich Fromm

Poslední komentáře

Na okraj

Víte, že kuřáci potřebují mnohem více vitamínu C než nekuřáci? Jedna cigareta zničí účinek 150mg vitamínu C. Kuřáci by měli dodat organismu denně minimálně 1000 mg vitamínu C.

7 poznatků o mase

Konzumace masa vám ucpe cévy, způsobí rakovinu, cukrovku typu B a vezme vám léta života, že?

Ne, ale neměl bych vám za zlé, kdybyste tomu věřili. Spoustu lidí tomu věří, jak masožravců, tak veganů.

Potravina, kterou jsme jedli už od počátku věků, se stala nejkontroverznější částí naší stravy.

Je to téma, kde vzniká  mnoho dnešních neshod – výživná varování a doporučení, propastný stav zdraví našeho národa, dopad moderního zemědělství na přírodu, neetické zacházení se zvířaty – spojuje vše v jeden velký a chaotický nesvár. 

Je pro nás maso opravdu tak špatné, či tak dobré? Pokud chceme žít dlouhý a zdravý život, máme ho jíst hodně, málo nebo žádné?

Zatímco zastánci bezmasé stravy, a to i z řad vědců se snaží vystrašit obyvatele tím, že spojují maso se vším od rakoviny, přes srdeční potíže a cukrovku, až k obezitě. Výzkumy ale ukazují, že maso je velmi bohaté na živiny, které může pomoci při prevenci před nemocemi a nedostatkem živin, pokud je kombinováno s dostatkem zeleniny. Ne jako je to mu v klasickém západním životním stylu a stravě.

To neznamená, že maso nemá svou stinnou stránku. Ale jsou zde dobré, vědecky podložené a zdravé důvody, proč zařadit do celkově vyvážené stravy kvalitní organické maso zvířat, která byla krmena trávou ve volných prostorách.

Zde je 7 poznatků, aby vám pomohiy udělat co nejinformovanější rozhodnutí ohledně požívání této někdy kontroverzní potraviny.

  1. Maso je nejlepší zdroj bílkovin.

    Je mi líto vegani a vegetariáni; určitě jste slyšeli, že luštěniny mají hodně bílkovin, a taky mají – na zeleninu. Ale chybí jim mnoho důležitých aminokyselin. Splnění denní dávky bílkovin (60-90 gramů a více u dospělé osoby) bez masa a masných výrobků vyžaduje obrovské plánování a snahu, více než většina lidí zvládne.
     

    Musíte sníst tři hrnky fazolí, které obsahují 100 g sacharidů abyste vyrovnali 170 g zvířecího proteinu (který neobsahuje sacharidy). Navíc rostlinný protein obsahuje velmi málo leucinu, aminokyseliny, která je potřeba pro stavbu svaloviny. 

    Zvířecí protein je nejlepší zdroj bílkovin a stává se ještě důležitějším s přibývajícím věkem, kdy se ztráta svaloviny stává největší faktorem ovlivňující stárnutí a nemoci.

  2. Maso bylo (a stále je) nespravedlivě démonizováno.

    Půl století starý objev, že nasycené tuky zvyšují cholesterol, vedl k démonizaci masa, šířící se rychlostí požáru. Nejíme tolik masa, vybíráme si „libové“ maso a ořezali a oškrábali jsme všechen tuk z našeho masa. 

    Ve skutečnosti, srdeční choroby jsou komplexní onemocnění, které není ovlivněno pouze cholesterolem, ale i záněty, hladinou cukru v krvi, triglyceridy a spoustou dalších faktorů.  A účinek nasycených tuků na cholesterol také není tak jednoduchý. Popravdě, hlavní zdroj nasycených tuků v mase, kyselina stearová, nemá na cholesterol žádný účinek. 

    Ještě překvapivější je, že požívání nasycených tuků nezvedá úroveň nasycených tuků v krvi, které způsobují srdeční choroby. Úroveň cholesterolu a špatných nasycených tuků v krvi totiž zvyšují procesované sacharidy, rafinovaný škrob a cukr.

    Ve skutečnosti konzumace masa nezpůsobuje srdeční choroby a spousty ostatních onemocnění, jako cukrovku, jak nám je předkládáno.
     
  3. Stále se vedou debaty, jaké množství nasycených tuků je „zdravé.“ 

    Oproti tomu, jak je organizace jako Americká Kardiologická Asociace démonizují, poslední výzkumy ukazují, že nasycené tuky jsou vlastně celkem neutrální. Nejsou škodlivé, ale není to ani vysloveně zdravé jídlo.

    Jedna masivní randomizovaná kontrolovaná studie provedená v 60. a 70. letech (která by dnes byla považována za neetickou, protože byla praktikována na 9 000 pacientech hospitalizovaných v blázincích a byla 40 let zatajena) ukazuje, že polovině „účastníků“, které byl snížen přísun kukuřičného oleje, se snížila úroveň cholesterolu, ale trpěla více infarkty a úmrtími než skupina, která měla přístup k nasyceným tukům.

    V podstatě hřebíkem v rakvi nasycených tuků je jen jedna špatná teorie. 
     
  4. Maso je zásobárna výživných látek. 

    Maso je náš jediný zdroj vitamínu B12, který je zásadní pro život jako takový. Maso také poskytuje minerály a další vitamíny. Obsahuje enzymy, které potřebujeme abychom měli přístup k výživným látkám, důležité aminokyseliny, antioxidanty chránící proti rakovině, jako vitamín A, který není možné získat z jakékoli zeleniny. Vegani často trpí nedostatkem vitamínu B12, železa, zinku, vitamínu A, vitamínu D a dalších. Ano, zelenina obsahuje obrovské množství výživných látek, ale v mase jsou více „biodostupné“. 
     
  5. Krmené trávou je lepší. 

    Tří desetiletí výzkumu dokázaly, že hovězí z krav krmených trávou a chovaných na pastvách je významně zdravější než z krav chovaných v uzavřených prostorách, krmených zrny. Maso z krav krmených trávou má mnohem více kvalitních tukům než z krav krmených zrny – Více omege-3, méně omega-6, a více CLA neboli konjugované kyseliny linolové, která podporuje metabolismus a pomáhá při prevenci rakoviny. Také má více vitamínů, minerálů a ostatních výživných látek. Ano, často je dražší. Můžeme si ale dopřát trávou krmené hovězí za slušnou cenu a různé alternativy, stačí hledat.
     
  6. Většina vašeho talíře by stále měla zaujímat zelenina.

    Minimálně tří čtvrtiny vašeho talíře by měla být zelenina a zbytek bílkovina. Rád přirovnávám maso ke koření – malá porce masa přidaná k jídlu složeného převážně ze zeleniny. Já osobně jsem svou dávku snížil na maximálně 110 g–160 g, což je porce přibližně o velikosti mé dlaně. 
     
  7. Můžete být jak nemocný, tlustý vegan stejně jako zdravý, dobře živený masožravec. 

    Co takhle všechny ty často publikované studie, které ukazují, že masožravci trpí více nemocemi než vegetariáni a žijí kratší život? Nuže, tyto výsledky by mohli mít něco společného s tím, jací masožravci jsou studováni.

    Studie ukázaly, že mnoho lidí, kteří jedí mnoho masa mají často celkově nezdravé návyky: Více váží, pijí více alkoholu, více kouří, jí méně vlákniny a vedou více sedavý styl života než ti, co konzumují méně masa.

    Možná to tedy není maso, co masožravcům ničí zdraví – možná je to všechno ostatní co dělají, co jim škodí.

    Popravdě jak masožravci, tak vegetariáni, kteří nakupují zdravé a kvalitní jídlo, tím snižují riziko nemocí a smrti o polovinu. Není to masem, je to tím, co tvoří zbytek vaší stravy.

Jestli jste se někdy vzbudili a řekli si „Co mám sakra jíst?“ tak toto je kniha přesně pro vás. 

Zdroj: Mark Hynman, MD.: Co mám sakra jíst?

Pokud hledáte svůj specifický stravovací způsob, podívejte se na videa ZÁKLADŮ CELOSTNÍHO ZDRAVÍ. Je tam pro vás připraven i nadstavbový modul Jak uživit své buňky.

Těšíme se na vás kdekoliv v AKADEMII CELOSTNÍHO ZDRAVÍ!

s láskou vaše Empatia