Disclaimer

Tato webová stránka společnosti King Scotty Co. LLC (US) neposkytuje lékařské, léčebné ani žádné jiné odborné poradenství a neměla by být tak ani chápana. Informace jsou na těchto stránkách průběžně aktualizovány, nepřijímáme právní odpovědnost za uvedené údaje. Značka EMPATIA.CZ je chráněna ochranou známkou.
Copyright © King Scotty Co. LLC
Všechna práva vyhrazena.

Citát

Stravou se dá hodně pokazit, ale máloco napravit. Čínské přísloví

Poslední komentáře

Na okraj

Víte, že jedna kapsle přípravku Super CoQ10 obsahuje tolik koenzymu jako 2 kg lososa nebo 3 celé kuřecí stehýnka?

Kuchařka

Naše zásady zdravého stravování

V dnešní době jsme denně vystaveni stresu, doprovází nás nevhodná životospráva a působí na nás nepříznivé vlivy prostředí.

Stravovací režim je jedním z pilířů zdraví.

Správné stravování je důležitý a jednoduchý způsob jak ovlivnit naše zdraví. 

Umírněnost

Umírněnost je potřebná jak ve velikosti porcí, tak v dodržování veškerých stravovacích doporučení. Výjimkou jsou nemocní, u kterých je potřeba dodržovat všechna stravovací doporučení důsledně.

Klid a pohoda 

Veškeré jídlo je důležité jíst v klidu a vychutnat si ho. Není vhodné dělat při jídle jiné činnosti nebo řešit problémy. Ideální by bylo dodržovat zvyky starých kultur, kdy jídlo bylo rituálem. Měli bychom se stravovat v klidném a příjemném prostředí. Pohoda při jídle přispívá k dobrému trávení.

Dostatek času na trávení

Je potřeba dopřát tělu dostatek času na trávení, trávení trvá většinou několik hodin. Z tohoto důvodu bychom neměli po dobu trávení zatěžovat náš trávicí systém dalším jídlem, k samostatnému jídlu patří také každé uzobnutí. Dobré trávení znamená nemít po jídle pocit těžkosti, plynatost, pálení žáhy, naopak mít pravidelnou stolici a zdravý pocit hladu.

Zdravé a čisté potraviny

Suroviny pro přípravu jídla mají být kvalitní a mají obsahovat co nejméně chemických látek. Doporučuje se vyhýbat konzervovaným potravinám a jídlům připravovaným v mikrovlnné troubě.

Hlavní skladbou jídelníčku by měly být původní potraviny, to jsou potraviny, které neprošly průmyslovým zpracováním. Patří mezi ně obiloviny, luštěniny, ořechy, semínka, lokální zelenina a lokální ovoce. Vhodné polotovary, které ale používáme s mírou, jsou bulgur, kus kus, těstoviny ideálně celozrnné, fermentované výrobky ze sojy: tempeh, miso pasty, sojové omáčky a vločky z obilovin. Pro zdravé strávníky jsou v menší míře vhodné i vejce, maso a mléko z domácího chovu a ryby. 

V čím horším zdravotním stavu se nacházíte, tím spíše je důležité dodržovat všechny zásady správného stravování. 

Z jídla čerpáme potřebné živiny a energii, udržuje nás v dobré kondici, přispívá k našemu zdraví a zvyšuje naši vitalitu. 

  • Přednost bychom měli dávat domácím, teplým, čerstvě připraveným pokrmům.
     
  • Vyhýbat se polotovarům, smaženým jídlům, konzervovaným potravinám, rafinovanému cukru a častému ohřívání jídel, nekombinovat horká a studená jídla.
     
  • Nejíst před 7 hodinou ranní a po 7 hodině večerní, tedy před východem a po západu slunce.
     
  • Jíst přibližně stejné porce každý den, aby bylo tělo připraveno potravu dobře strávit.
     
  • Při jídle nečíst, nesledovat televizi a další rušivé elementy, zklidnit mysl a jíst v příjemném prostředí.
     
  • Nejíst při emocionálním rozrušení.
     
  • Dávat si takové porce, abychom se po jídle cítili plní ze tří čtvrtin – tedy ani ne hladoví, ani ne úplně plní, v žádném případě přejedení. Je optimální jíst úměrně vydanému pohybu.
     
  • Mezi jídly by měl být časový rozestup 3 – 6 hodin. 
     
  • Nejvhodnější tekutina je voda o pokojové teplotě, kterou bychom měli upíjet po celý den, studené a ledové nápoje škodí, protože zpomalují metabolismus.
     
  • Nepít před jídlem a po jídle.
     
  • Potravu musíme dobře rozžvýkat, máme jíst pomalu a v klidu.
     
  • Nejíst před spaním.
     
  • Po jídle hned nezačínat s vysokou fyzickou zátěží.
     
  • Vybírat si jídlo podle ročních období, podle své konstituce a podle pásma ve kterém žijeme
     
  • Jídlo by nikdy nemělo být rozvařené, připálené nebo nedovařené.
     
  • Jídlo by nám mělo vonět a chutnat nám.
     
  • Jídlo zbytečně nekombinovat.
     
  • Jídlo bychom si měli připravovat a jíst s radostí a s láskou.

Konkrétní doporučení zdravého stravování 

Všechna tato doporučení platí pro zdravé strávníky, pro chronicky a vážně nemocné strávníky platí zásadnější a speciální doporučení stravování. 

  • Maso jíst maximálně 2x týdně, z toho 1x rybu. Maso ve střevech zahnívá a intoxikuje krev. Nejíst salámy, uzeniny, uzené maso. Tyto potraviny se dají v případě potřeby nahradit luštěninovými pomazánkami, či jinými výrobky zdravé výživy. 
     
  • Vejce jíst celá, ovšem používat je s mírou. 
     
  • Vyhnout se konzumaci kravského mléka, pokud přeci, tak jen neodstředěné. Vhodnější je konzumování mléka kozího. Další možností je konzumování rostlinných mlék, bez chemické konzervace. 
     
  • Mléčné výrobky jíst celkově velmi omezeně. Úplně se vyhnout taveným sýrům, jogurtům s ovocnou příchutí, pochoutkám na bázi pudinku. Vhodné jsou bílé jogurty se skutečně živou biokulturou, kozí a ovčí sýry, mozzarela, sýr feta. V omezeném množství konzumovat sojové jogurty, kde ale opatrně, protože nejsou fermentované. Sojové výrobky celkově nejsou vhodné pro chlapce a muže. 
     
  • Tuky a oleje používat tekuté rostlinné, nejlépe za studena lisované, kokosový olej a v menším množství klasické máslo, sádlo nebo přepuštěné máslo ghí. Ostatní tuky, ztužené rostlinné, margaríny, dietní, ligh a podobné nepoužívat protože obsahují transmastné kyseliny, které paradoxně cévy a srdce poškozují. 
     
  • Velmi vhodným zdrojem zdravých tuků jsou ořechy a semena, dávat však pozor na plísně. 
     
  • Do jídelníčku pravidelně a daleko častěji než jsme zvyklí, zařazovat luštěniny, obzvlášť v zimě – cizrnu, čočku, fazole, hrách, mungo. Naučit se také používat naklíčené luštěniny. 
     
  • Denně jíst obilí a to celá zrna a výrobky z nich – rýži natural, oves, celou pohanku, jáhly a další obiloviny, vločky z obilovin, hrubozrnný chléb, chléb z naklíčených zrn. Místo bílé mouky používat mouku celozrnnou a používat naklíčené obilí. 
     
  • Ovoce jíst v přiměřeném množství (cca 1 kus/porci), převážně dopoledne. Co nejméně kombinovat s ostatními druhy potravin. Přizpůsobovat ročnímu období a pásmu, ve kterém žijeme. Sušeným ovocem přislazovat obilné sladké pokrmy, čaje a teplé ovocné dezerty. 
     
  • Zeleniny jíst minimálně 50% z denní dávky potravy a to vždy největší část tepelně zpracovanou, určitou část v syrovém stavu, v létě se tato část navyšuje a část v podobě zeleniny kvašené, což je zase důležité zvláště v zimě. Naučit se kvasit zeleninu doma. 
     
  • Zelenina a ovoce nesmí být v žádném případě napadené plísní a shnilé.
     
  • Omezit nebo úplně vynechat konzumaci brambor. Brambory jsou nejčastější příčinou kloubních potíží. 
     
  • Vyloučit z potravy bílý cukr, sladkosti, sirupy, umělá sladidla, skryté cukry jako glukózový sirup, fruktózový sirup, kukuřičný sirup a podobné. Jako náhražku sladkostí dětem dávat čerstvé ovoce, sušené ovoce, v krajním případě bonbóny z hroznového cukru. Dále vyloučit ze stravy čokoládu a nahradit ji karobem. 
     
  • Velmi omezit kávu a nahradit ji obilnou, například meltou nebo čekankovou kávou. 
     
  • Dodržovat pitný režim. Nepít ovocné džusy, v omezeném množství je možné pít ovocné džusy ředěné čistou vodou. Úplně vyloučit limonády a colové nápoje. Dále je možné pít ve velmi omezeném množství minerálky, ochucené vody a ovocné čaje. Vhodné je pít zelené a bylinkové čaje. Ideální je pít čistou pramenitou vodu nejlépe čepovanou v přírodě, popřípadě nechat vodu zmrznout a pak jí roztátou pít. Z alkoholu je možné občasné pití suchého kvalitního vína a kvalitního piva z chmele. 
     
  • Velmi vhodné a námi velmi doporučené je zakoupení aktivátoru vody AQUARION. Kromě mnoha jiných příznivých zdravotních účinků je používání vody z Aquarionu velmi užitečné v kuchyni.

 

Zásaditá voda

- je lahodná, dává vyniknout chutím potravin, zkracuje dobu namáčení potravin a jejich vaření - šetří energii.

Kyselá voda 

- slouží jako nejpřirozenější nechemická dezinfekce na oplachování potravin, ale také pracovních ploch a jiného vybavení v kuchyni.
 

Podívejte se na nadstavbový modul na ZÁKLADY CELOSTNÍHO ZDRAVÍ: Jak uživit své buňky

s láskou vaše Epatia