Výukové programy naší Akademie celostního zdraví

Radovat se je láska

Citát

Co jsem dal, to mám, co jsem utratil, to jsem měl, co jsem zanechal, jsem ztratil, neboť jsem to nerozdal. Christopher Chapman

Poslední komentáře

Na okraj

Víte, že jedna tableta C 300 Plus Flavonoid obsahuje tolik vitamínu C jako 6 kusů kiwi?

Odkazy

Strava z pohledu JIN a JANG

Strava z pohledu JIN a JANG

Podle čínských představ rozhodovala o zdraví člověka činnost jeho vnitřních orgánů. A o činnosti orgánů rozhodoval mimo jiného poměr sil JIN a JANG.

Orientální lékaři začlenili stravu do jednotného principu svého pohledu na svět. Vytvořili program, podle kterého každý člověk může ovlivnit své zdraví a svůj život jako takový určitou stravou (jiná je pro ženy, jiná pro muže, jiná pro vojáky, jiná pro zemědělce, jiná pro nemocné duševně, atd.).

Tento systém rozdělil potraviny na spíš "jangizující" a spíše "jinizující".

Nejvíce JIN

 
chemické produkty část léků, umělá sladidla, chemická hnojiva
koření skořice, vanilka, hořčice, ocet, pepř, kari
alkohol, drogy pivo, bílé víno, červené víno, destiláty, čaj, káva, drogy
sladkosti ovocný cukr, med, surový cukr, bílý cukr
nápoje čaj z kořenů bylin, žitná káva, sójová káva, čaj, minerálka, voda, ovocné šťávy
oleje slunečnicový, olivový, kukuřičný, podzemnicový
ovoce jablka, třešně, kaštany, jahody, ostružiny, mandle, hrušky, meloun, broskve, fíky, pomeranče, grepy, ananas
mléčné výrobky mléko, máslo, tvaroh, smetana, jogurt
ořechoviny lískové, vlašské, burské ořechy, kešu, olivy
zelenina petržel, cibule, ředkev, salát, kapusta, zelí, celer, hrášek, houby, špenát, fazolky, okurky, česnek, brambory, rajčata, lilek
luštěniny čočka, fazole, hrách, sója
obilí ječmen, žito, kukuřice, obilné klíčky, rýže

Neutrální


obilí pohanka, jáhly, oves, pšenice
mléčné výrobky ovčí sýr, kozí sýr, eidam, niva, camembert
ryby kaviár, sardinka, herink, losos, pstruh, kapr, úhoř, ústřice
maso králík, kuře, skopec, kůň, kráva, tele, vepř, hlemýžď
vejce, zvěřina vejce, bažant, kachna, slepice, husa, holub, koroptev, jelen, kanec, zajíc
sójová omáčka japonské tamari, sója-sauce
sůl mořská, kamenná, jodidovaná, misopasta

Nejvíce JANG

 

Pohled na tabulku potravin nás informuje o tom, že osa, obklopená neutrálními potravinami netvoří střed! Na tomto světě mají převahu potraviny "jinizující" a také v tomto poměru (asi 5:1) mají převládat v denní stravě. Moudrý pozorovatel vidí, že nejvhodnější potraviny jsou ty kolem středu, tedy obiloviny. Čím dále od osy, tím jsou považovány za extrémnější, se silnější tendencí k rozkolísání organizmu.

Aplikace této tabulky do praxe není tedy vůbec jednoduchá.

Každý člověk musí přihlížet při volbě jídla jako léku nebo při snaze zachovat si rovnováhu energií k těmto skutečnostem:

Jiné jídlo potřebuje člověk JANG a jiné člověk JIN. Obecně platí, že ženy jsou (teoreticky) JIN a muži JANG.

Sladké a ostré je JIN, tedy vhodné pro ženy a slané a kyselé je JANG, pro muže.

Denní doba:
Ráno, dopoledne vše stoupá k vrcholu, proto snídaně má být nejjinovějším jídlem dne (sladší, lehká, s více tekutinami).
Oběd se řídí podle počasí. Teplejší počasí potřebuje jídla uvolněnější, ochlazující (zeleninové saláty, lehká masa, ovoce), chladné počasí vyžaduje potravu více zahřívající, více JANG.
Večer je přípravou na noc. Noc je temná, vlhká a chladná. Proto večeře by měla být nejjangovějším jídlem dne.

Naše činnost během dne:
fyzicky těžká práce vyžaduje více tuků, bílkovin a kořenové zeleniny. Chceme-li se bavit, být veselí, jíme ovoce, sladkosti, pijeme víno.

Roční období:
Charakter stravy se musí řídit prouděním energie v přírodě, tzn. že na jaře energie stoupá, dosahuje vrcholu v létě a pak začíná její sestup. Proto na jaře začneme se stravou jinového charakteru, která bude vrcholit v horkém létě. Na podzim se v ní začínají objevovat stále důsledněji jang prvky, aby v zimě dosáhly naprosté převahy.

O fungování energie JIN a JANG se dozvíte více v JIN a JANG

Podle astrologie devíti planet můžeme usuzovat, který orgán ve kterém ročním období nejvíce trpí (Energetická růžice).

Zima - ledviny, močový měchýř

Zima je období oslav, chladu a dlouhých večerů. Vhodná potravina v tomto období je čočka, z obilovin pohanka a proso. Je dobré jíst více tuku a živočišných bílkovin, aby člověk lépe odolal chladu a nepřízni počasí. Jíme nejvíce JANG potraviny.

Jaro - játra, žlučník

Na jaře stravu výrazně odlehčíme. Nejlépe je začít očistným léčebným půstem s dostatkem vitamínů, pití šťáv a vitamínových čajů. Celé jaro dbáme na dostatečný přísun vitamínů a enzymů. Jíme kvašené zeleniny a zelené natě. Z obilovin přidáme pšenici a žito a to nejlépe v naklíčené formě pro vysoký obsah vitamínů skupiny B.

Ranné léto - srdce, tenké střevo

V horkém létě jíme nejvíce JIN potraviny. Je to pouze rybí maso, letní ovoce, červené zeleniny, lehká kukuřice. Z luštěnin pouze sojové boby.

Pozdní léto - žaludek, slinivka, slezina

V tomto období jíme jáhly a podzimní ovoce, saláty ze syrového zelí jsou balzámem pro nemocné žaludečními vředy.

Podzim - plíce, tlusté střevo

V tomto období potřebujeme mnoho vláknin, proto budeme jíst zelí, kapustu, kořenovou zeleninu, podzimní obiloviny a zeleniny, které podporují činnost střev, cibuli a česnek.

Zdroj: Křížovka života, Josef Jonáš