Výukové programy naší Akademie celostního zdraví

Radovat se je láska

Citát

Úspěšní lidé vždy hledají možnost, jak pomoci ostatním. Neúspěšní lidé se vždy ptají: Proč to není pro mě?

Brian Tracy

Poslední komentáře

Na okraj

Při bolestech žaludku vypusťte ze stravy kořeněná jídla, pokrmy z masa a mléčné výrobky. Místo soli používejte GOMASIO. To se nedá v obchodě koupit, ale snadno si ho vyrobíte. Recept najdete v naší Kuchařce.

Odkazy

Úloha vápníku a vitamínu D pro udržení zdravých kostí

Důležitost užívání vápníku a vitaminu D pro zajištění zdravých kostí je jak pacienty, tak odborníky často přehlížena.

Navíc správná hladina těchto dvou látek je nutností nejen v průběhu nemoci, ale také po celý život, protože podporují životně důležité činnosti a jsou také prevencí osteoporózy.

Maxima kostní hmoty většinou dosahujeme do 30 let věku. Tělesná aktivita a příjem doporučených dávek vápníku a vitaminu D v dospívání a v mladém dospělém věku zajišťují potřebnou tvorbu kostní hmoty. Vápník je prvkem, který je pro lidské tělo nezbytný, je nepostradatelný pro mnoho buněčných funkcí.

Vápník není jen nástrojem pro zdraví kostí, ale je také nezbytný pro nervově svalovou činnost, srážlivost krve a normální funkci srdce. Ačkoliv tělo skladuje více než 99% svého vápníku v kostech a zubech, tento prvek se nachází také v mimobuněčných tekutinách nebo v plazmě. Právě hladina vápníku v plazmě určuje vyváženost vápníku v těle.

Nejlepším způsobem, jak naplnit denní potřebu vápníku, by bylo přijímat ho v potravě, která je na něj bohatá - např. mléko, sýr, jogurt, brokolice. Jenže záporné vlastnosti těchto (alespoň běžně vyráběných) pokrmů vlastně jeho využití znemožňují nebo mnohem více tělu škodí v jiných oblastech.

Proto my většinu mléčných výrobků vůbec nemůžeme doporučit.

Dosažení optimálního příjmu vápníku pouze prostřednictvím jídelníčku se tedy jeví velmi obtížné, ato především pro ty osoby, které navíc nesnášejí laktózu, dále pro vegetariány a ty, kteří dodržují redukční dietu. Kromě toho některé sloučeniny mohou příjem vápníku v těle narušovat (např. oxaláty, bílkoviny, fytáty a kofein).

Lidem, jejichž příjem vápníku je nedostatečný, se doporučuje užívat doplňky výživy. Vzhledem k tomu, že trávicí trakt může najednou vstřebat pouze 500 až 600 mg vápníku, měly by se doplňky rozložit do dávek po čtyřech až pěti hodinách, aby bylo dosaženo doporučeného příjmu.

Vápník nese i svou duchovní informaci, čtěte.

Vitamin D je důležitý pro zachování zdravých kostí. Primární funkcí vitaminu D je regulace vstřebávání vápníku ve střevech a stimulace resorpce kostí, která vede k zachování koncentrace vápníku v séru.

Ve stavu nedostatku vitaminu D je ve střevech sníženo vstřebávání vápníku, což vyvolává zvýšenou tvorbu osteoklastů.

Pokud trvá nedostatek vitaminu D delší dobu, trpí kosti neustálým snižováním vápníku, u dětí se pak může objevit křivice a u dospělých měknutí kostí a osteoporóza.

Nejběžnějším zdrojem vitaminu D je sluneční záření. Abychom si udrželi správnou hladinu vitaminu D, vystavíme dvakrát týdně mezi desátou hodinou dopoledne a třetí odpoledne obličej, ruce a záda slunci, a to na pět až patnáct minut.

Škodlivé ultrafialové sluneční záření může zvyšovat riziko rakoviny kůže, na druhé straně obrana před UV zářením může u někoho zvýšit sklon k nedostatku vitaminu D. Pokud nemáme dostatek slunečního záření, je možné využít potravinové zdroje tohoto vitaminu. Vzhledem k tomu, že potravin, které obsahují vitamin D, je relativně málo, k dosažení jeho odpovídajícího příjmu se často využívají doplňky výživy.

Nedávná studie WHO informovala o souvislosti, které má vápník a vitamin D s rizikem zlomenin.

Z této studie vyplývá, že ženy v menopauze, které dostávaly denní dávku 1000 mg vápníku a 400 jednotek vitaminu D, měly o 29% nižší počet zlomenin kyčle. Ženy ve věku 60 let a více (ty, u kterých je nejvyšší riziko zlomenin) měly výrazně méně zlomenin kyčle - o 21%. (Jackson RD, LaCroix AZ, Gass M, et al. Calcium plus vitamin D supplementation and the risk of fractures. N Engl J Med. 2006;354:669–83.).

Nedávná analýza 29 studií, ve kterých bylo zkoumáno více než 63 tisíc jedinců, se zabývala využitím vápníku a vápníku v kombinaci s vitaminem D v prevenci zlomenin a úbytku kostní hmoty.

Její autoři došli k závěru, že léčba snižuje o 21% riziko zlomenin všech typů a je účinná při preventivní léčbě osteoporózy.(Tang BM, Eslick GD, Nowson C, et al. Use of calcium or calcium in combination with vitamin D supplementation to prevent fractures and bone loss in people aged 50 years and older: a meta-analysis. Lancet. 2007;370:657–66.).

Protože vápník a vitamin D mají schopnost preventivně působit proti úbytku kostní hmoty a snižují riziko zlomenin, mělo by být zajištěno jejich potřebné množství během celého života a nejen v období zvýšeného rizika.

V této snaze vám může být nejlepším pomocníkem nový produkt CaliVita - Calcium Magnezium PLUS. Tyto kapsle obsahují vápník a hořčík v chelátové formě v ideálním poměru 2:1 a navíc vitamín D. Jsou tedy výborným prostředkem prevence proti osteoporóze a mnoha dalším problémům.

Téma Jak uživit své buňky je součástí nadstavbového modulu ZÁKLADŮ CELOSTNÍHO ZDRAVÍ

S láskou vaše Empatia