Dovoz a instalace ZDARMA!

Téměř všichni chápeme, že živá, zásaditá voda rozhodně prospívá našemu zdraví.

Je nám jasné, že kvalitní pitný režim je základní záležitostí v péči o naše zdraví, vždyť jsme z více než 70% voda.

Že překyselení je základní příčinou téměř všech (a rozhodně všech civilizačních) nemocí.

JENŽE ten Aquarion je tak drahý…

Ale je drahý skutečně?!?

Pojďme se v tom trošku zorientovat. Co tedy pijete?

Pokud vodu z kaluže,

rozpouštíte si sníh, chytáte dešťovou vodu, máte svou studnu či pramen, jste si jistě vědomi jejího znečištění, jako je zdevastovaná příroda, je zdevastovaná i přírodní voda.

Pokud vodu z kohoutku,

pak kromě chloru do sebe dostáváte i mnohé chemické látky, které se uvolňují z potrubí, kudy voda k vám teče, a nejen ty.

Víte o normě EU, kolik bakterií může voda z vodovodu ve vaší kuchyni mít? Železité a manganové bakterie 20 000 ks/l, řasy 10000 ks/l, cyanobakterie 100 ks/l a sirné bakterie 100 ks/l. Dobrou chuť!

Třeba pijete Pí vodu,

vodu z reverzní osmózy, okysličenou vodu, destilovanou vodu, možností máte více. Asi máte spočítáno, kolik vás to měsíčně stojí peněz, pokud ne, schválně si to spočítejte!

A když si uvědomíte, že už nikdy nekoupíte plastovou láhev, už ani jeden kousek navíc do té hromady, kterou jsme naložili na matičku Zemi, je to super pocit.

Každý si může dovolit pít zásaditou zdravou vodu z Aquarionu 🙂

Pitný režim

Člověk denně v průměru vyloučí asi 3 litry vody močí, stolicí, dýcháním i kůží. Organismus však musí mít vyrovnanou vodní bilanci a tak, aby tyto ztráty uhradil, musí vodu přijímat. Asi třetina litru „nové“ vody v těle se denně vytvoří metabolickou činností, vody vázané v potravě přijmeme asi 700 ml. To znamená, že zbytek (asi 1,7 litru) musíme do těla dodat ve formě tekutin. Každý den, po celý život. Neměli bychom zapomínat na to, že fyzickou námahou vyloučíme více než 3 l vody. I tato ztráta musí být adekvátně nahrazena.

Proč vlastně pít?

Dostatek tekutin zajišťuje nejen látkovou výměnu a dobrou funkci ledvin čili vylučování škodlivých látek, které v těle vznikají. Umožňuje také plnou výkonnost všech ostatních orgánů, tělesných i duševních funkcí a zaji šťuje normální vzhled pokožky. Naopak nedostatek vody v organismu (tzv. dehydratace) způsobuje problémy akutní i chronické povahy. Akutními příznaky mírné dehydratace jsou bolesti hlavy, únava a malátnost, pokles fyzické a duševní výkonnosti včetně poklesu koncentrace. Ztráta tekutin na úrovni 2 % tělesné hmotnosti představuje ztrátu až 20 % výkonu. Při 5 % dehydrataci již hrozí přehřátí, oběhové selhání a šok. Mírný, ale dlouhodobý nedostatek tekutin, který v denním shonu mnohdy ani neregistrujeme, pak může mít za následek i vážné zdravotní poruchy. Vedle opakované bolesti hlavy nebo zácpy může docházet k poruchám funkce ledvin a vzniku ledvinových a močových kamenů. Zvyšuje se i riziko dalších chorob.

Kolik pít?

Potřeba tekutin je individuální záležitost, která záleží na mnoha vnějších i vnitřních faktorech. Ka ždý člověk má svou optimální potřebu volných tekutin, která se časem mění. Tato potřeba se může pohybovat od méně než jednoho litru za den (u člověka se sedavým zaměstnáním, který konzumuje převážně zeleninová, obilninová a luštěninová jídla s nízkým obsahem soli) až po několik litrů za den (u člověka, který konzumuje příliš slanou i sladkou stravu s malým obsahem tekutin a vysokým obsahem energie nebo fyzicky intenzivně pracuje, sportuje nebo se pohybuje v horkém prostředí). U druhé kategorie pak může denní potřeba přesáhnout třeba i pět litrů. Vyšší riziko dehydratace je u malých dětí a starých lidí.

Vhodné nápoje

Ke stálému pití jsou nejvhodnější čisté vody – pitné z vodovodu (studny) nebo balené kojenecké, pramenité a slabě mineralizované přírodní minerální vody bez oxidu uhličitého. Ideální jsou vody filtrované, zbavené chlóru a o pH 7-7,5.

K vhodným nápojům patří vodou ředěné ovocné a zeleninové šťávy, neslazené a ne moc silné čaje (zvláště zelené) nebo nápoje z praženého obilí. Bylinné čaje, pokud nejde o cílenou léčbu, by se měly pít raději slabé a je vhodné je střídat.

Omezená konzumace – nápoje podmíněně vhodné

Minerální vody středně a silně mineralizované nejsou jako základ pitného režimu vhodné ani je nelze pít při určitých poruchách zdravotního stavu (např. minerálky s vyšším obsahem solí by neměli pít lidé s hypertenzí, oběhovými problémy, ledvinovými kameny apod.). Naproti tomu některé minerální vody mohou být v časově omezených kúrách prospěšné nebo jsou vhodným zdrojem některých esenciálních prvků. Denní příjem stře dně mineralizovaných vod by neměl přesáhnout 0,5 litru; příjem silně mineralizovaných vod by měl být ještě nižší. Je vhodné tyto minerální vody střídat.

Zdravotní nevýhody vod sycených oxidem uhličitým převažují nad výhodami, a proto by měly pít omezeně. Mléko a kakao jsou spíše tekutou výživou než nápojem a jejich vypité množství by se nemělo počítat do potřebného denního objemu tekutin.

Nevhodné nápoje

K nápojům, kterým bychom se měli vyhýbat nebo je konzumovat jen velmi výjimečně, patří především různé „soft drinky“: limonády, kolové a energetické nápoje, ochucené minerální vody apod. Káva, černý čaj a alkoholické nápoje nejsou součástí pitného režimu a rozhodně by se měly užívat s mírou. Ani zdravý dospělý člověk by neměl vypít denně víc než 0,5 litru piva nebo 0,2 litru vína. Káva by se měla pít se sklenicí čisté vody.

Jak na to

  • Pro „zdravou“ hydrataci není důležitý jen příjem tekutin a jejich složení, ale i složení stravy.
  • Je nutné pít v průběhu celého dne a to již od rána (šálek čaje či kávy nestačí uhradit noční ztráty vody). Člověk není velbloud, aby se napil jednou denně do zásoby. Je potřeba regulovat spotřebu tekutin podle aktuální zátěže a potřeby.
  • Nejvhodnější tekutiny pro horké počasí jsou čistá voda nebo voda ochucena citrónem a mátou. Sladké a přechlazené nápoje zvyšují pocit žízně.
  • Voda pro každodenní konzumaci by měla mít lehce zásadité pH.

Zdroj: MUDr. Kristýna Novotná

a Vaše Empatia s láskou

Kam dál?

Komentáře