éměř každý leader chce více času na strategické myšlení. V jednom průzkumu 10 000 vedoucích představitelů 97% z nich uvedlo, že strategické přemýšlení je to, co je pro úspěch jejich organizace nejdůležitější.

A přesto v jiné studii 96% dotázaných vůdců uvedlo, že postrádají čas na promýšlení strategie. Samozřejmě, že jsme všichni omezováni schůzkami a přetíženi emaily (v průměru 126 na den, podle analýzy skupiny Radicati).

Leadeři by však měli pravděpodobně podniknout alespoň některé kroky, aby upřednostnili to, co považují za nejdůležitější.

Co by mohl znamenat takový masivní nesoulad mezi stanovenými cíli a jejich činy?

Jednou z problémů jsou podněty vnější, zavedené – často nevědomky – jejich firmou.

Dokonce i pro vedoucí pracovníky existuje kulturní tlak trávit v práci dlouhé hodiny, které často slouží jako náhrada za loajalitu a produktivitu v moderní ekonomice. Výzkum ukázal, že zaměstnanci, kteří pracují více než 50 hodin týdně, získávají za své kolegy, kteří pracují průměrný počet hodin, o 6% vyšší prémii.

Přilepení se ke stolu vám pomůže prokousat se více e-maily, ale je to zřídka recept na inovativní strategické myšlení. Ve skutečnosti výzkum ukazuje, že produktivita klesá u těch, kteří pracují více než 50 hodin týdně. Zdá se, že podle studie Stanfordské univerzity aktivity, které skutečně podporují kreativní myšlení jsou aktivity jako například krátká procházka zejména veknu. Ale toto chování může být v podnikovém prostředí, které diktuje časový rozvrh, potrestáno.

Další překážka strategického myšlení může být interní.

Přinejmenším ve Spojených státech, výzkum ukazuje, že zaneprázdnění je známkou společenského postavení. Jak uvedla Silvia Bellezza z Columbia Business School a její kolegové:

“Tím, že řekneme ostatním, že jsme zaneprázdněni a pracujeme po celou dobu, implicitně naznačujeme, že jsme ostatními vyhledáváni.”

Kromě velmi reálných požadavků na naše plány pak existuje také podnět k tomu, abychom se dohnali k šílenství: je to známka našeho profesionálního úspěchu. Vedoucí pracovníci proto mohou být podvědomě neochotní vzdát se posilování sebevědomí, které zaneprázdněnost poskytuje.

Vzhledem k těmto tlakům – vnitřnímu i vnějšímu – které nás tlačí směrem k zaneprázdněnosti a mimo strategické myšlení, jsou zde tři způsoby, jak mohou jednotliví leadreři bojovat a vytvořit prázdné místo, které potřebují.

  1. Za prvé, je důležité si uvědomit, že strategické myšlení nemusí nutně vyžadovat velké množství času. 

    Není to o tom, brát si nekonečná neplacená volna nebo se vzdát vedení. Jak řekl odborník na produktivitu, David Allen:

    “Nepotřebujete čas na to, abyste měli dobrý nápad, potřebujete místo …. Trvá nulový čas, abyste měli inovativní myšlenku nebo se rozhodli, ale pokud nemáte mentální prostor, nemusí to být nutně nemožné, ale výsledky nebudou nejlepší.”

    I při omezeném čase a stejném rozsahu odpovědnosti je mnohem jednodušší myslet strategicky, pokud můžete vyčistit hlavu tím, že děláte jednoduché věci, jako je zapisování všech vašich úkolů na jednom místě, abyste je mohli správně třídit a tím nejste neustále přerušováni pocity, že jste na něco zapomněli.

  2. Za druhé je užitečné mít jasno na tom, čím skutečně trávíte čas.

    Začátkem tohoto roku jsem absolvoval experiment zaměřený na sledování času, ve kterém jsem zaznamenal, jak jsem strávil každou půlhodinu v průběhu měsíce. Nejde o nejjednodušší projekt (jsme zvyklí žít naše životy, ne nahrávat je), ale výsledné údaje byly neocenitelné, protože mi pomohly pochopit přesně kde a jak jsem trávil svůj čas.

    Je naprosto možné, že existují úkoly, které byste mohli kombinovat, odložit nebo někomu zadat, aby vám pomohli získat další dvě hodiny týdně – více než dost k tomu, aby jste vystoupili mimo každodenní hrůzostrašný proces a vstoupili do stavu prostého bytí a přemýšleli nad svou strategií s odstupem.
     

  3. Konečně, jakmile si uvědomíme, že v naší kultuře je nevyslovená, ale uznávaná rovnice “zaneprázdněný = důležitý”, může být snazší ji opustit a přijmout další rovnici, která více přispívá k hlubokému strategickému myšlení.

    Jeden z alternativních názorů, napsaný Derekem Siverem, podnikatelem a autorem, je, že “zaneprázdněnost je to, co se stane, když se obětujete cizímu plánu.”

Mohli bychom tvrdit, že skutečné postavení pochází z toho, mít možnost se rozhodnout, vyhnout se takovému šílenství. Jak Sivers říká v jednom rozhovoru v rádiu: 

Považuji za zábavné, když lidé předkládají své e-maily a říkají: ” Vím, že musíte být neuvěřitelně zaneprázdněný, “a vždycky je šokuji tím, že jdu:

“Ne, nejsem zaneprázdněn … “. Je to jako:

“Ne, nemusím dělat nic pro nikoho, takže neudělám nic, co nechci dělat … Mám čas”

​​Změnou způsobu, jakým přemýšlíme o zaměstnání – od známky postavení ke známce otroctví – se může stát snadnějším říci ne přehlídce nekonečných povinností, které nám denně dopadají na stůl.

Zodpovědnost, která je na nás kladena, pravděpodobně nezmizí. Ve skutečnosti, jak postupujeme v naší kariéře – a jak se globální konkurence dále posiluje – je téměř jisté, že se očekává, že uděláme více a vyrobíme více. Bez soustředěného úsilí by bylo snadné, aby strategie – opět – sklouzla do dolní části seznamu úkolů navzdory našim protestům ohledně jejího významu. 

Zjištěním věcí, které vám brání, abyste si udělali čas na strategii – a braním proaktivních kroků k tomu, abyste do svého života a profesionálního rozvrhu začlenili strategické myšlení – se můžete zaměřit na cíl, který vy a 97% dalších vůdců shledáváte kritickým.

Zdroj“ Dorie Clark pro www.hbr.org

Inspirace k podnikání, práci, kterou děláme my, si můžete nasát na Zdravém bohatství.

s láskou vaše Empatia

Kam dál?

Komentáře