Většina populace trvale porušuje zásady zdravé výživy a správného životního stylu.

Velká část populace není v dobrém zdravotním stavu – více než 50 % lidí nad 40 let trpí nadváhou a většina lidí nad 50 let užívá nějaké léky, které kromě nepříznivých účinků zhoršují využití makro- a mikro-živin.

Mnoho léků poškozuje zažívací trakt, jiné způsobují změny v metabolismu.

Současné potraviny (což platí pro ČR a země bývalého východního bloku) nemohou zajistit dostatečné množství mikro-živin a většiny tzv. ochranných látek.

Jen díky vlastní snaze můžete formulovat plnohodnotnou výživu, která nejen vyřeší obtíže, ale dokonce přinese lepší zdraví!

Způsob stravování je individuální záležitost.

Musíte respektovat aktuální zdravotní stav, pohlaví a věk, výšku a váhu (eventuálně hodnotu BMI) a vrozené dispozice.
Změna skladby stravy může zabránit vzniku některých civilizačních onemocnění.
V případě některých vážných onemocnění vás ani mimořádně upravená výživa nevyléčí, ale možná vás zbaví vážných obtíží a sníží riziko zhoršení stavu.

S ohledem na realitu nelze očekávat, že ani pečlivě formulovaný jídelníček, realizovaný po dlouhou dobu, bude v plné míře vyhovovat skutečným nárokům.

Podmínkou toho, aby strava měla ideální vlastnosti, je její kvalita – v ideálním případě by měla být “bio”.
Přesto i takové potraviny musí být konzumovány čerstvé.

Pro současného člověka je optimální kombinace dvou výživových stylů – syrové a organické stravy – ALE to je prakticky nerealizovatelné!

Základem REÁLNÉ výživy JE proto “smíšená strava” za předpokladu jejího naplnění potravinami o velmi dobré kvalitě a za podmínky, že se od základu změní jejich sortiment a způsob přípravy pokrmů.

Sortiment potravin se musí přizpůsobit genetickým dispozicím jednotlivce.

Co dělat?

1. Snížit energetický příjem omezením konzumace energeticky bohatých potravin, obsahujících nasycené (saturované) tuky a (jednoduché) cukry.
2. Zvýšit konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny.
3. Zahájit pravidelnou fyzickou aktivitu.
4. Individuálně používané potraviny volit ze sortimentu, doporučeného pro vaši krevní skupinu (vybírejte Z kategorie potravin “prospěšné a neutrální(.
5. Stravu konzumovat “děleným způsobem”.
6. Občas, nejlépe v rámci pravidelně zařazovaných “odlehčovacích dní”, místo “pevné stravy” použijte některou Z variant tzv. “tekuté” výživy.
7. Občas použít hladovku, ale jen v trvání maximálně do 3 dnů.
8. Systematicky (v podstatě nepřetržitě) používat doplňky výživy. Jejich sestavu měnit podle aktuálních okolností.

Než se rozhodnete pro některý z výživových stylů, zvažte vliv všech faktorů:

věk, pohlaví, aktuální zdravotní stav, krevní skupina, metabolický typ.

Radikální změna výživového stylu vždy způsobí reakce, mnohdy neočekávané, některé nepříjemné. Hodnocení, zda vám zvolený styl vyhovuje, můžete provést až po řadě měsíců podrobného pozorování jeho důsledků.

Nenechte se zmanipulovat fanatickým stoupencem jakéhokoliv výživového stylu.

Nevěřte proklamacím výrobců potravin, přinejmenším ne všem. Za propagací se skrývá jediná snaha, kterou je maximální zisk.

Není nutné striktně dodržovat ani jeden z výživových stylů.

TUKY?
Vysoký příjem tuků (obecně) asi zvyšuje riziko rakoviny tlustého střeva, konečníku a prostaty a přispívá ke vzniku obezity. Rozhodující však je genetická dispozice.
Vysoký příjem tuků není přímou příčinou vysoké hladiny cholesterolu a infarktu myokardu. Není vhodné nahradit všechny živočišné tuky rostlinnými.

Neexistuje výživový styl, který by byl schopen zajistit všechny esenciální mastné kyseliny.

Rybí tuky (oleje) jsou zdrojem nezbytných omega-3 mastných kyselin.

Pravidelná konzumace olejů s vysokým obsahem kyseliny palmitoolejové a olejové (především olivový olej) sníží hladinu škodlivého LDL cholesterolu.

Vyhněte se většině margarínů. Nepoužívejte ztužené pokrmové tuky. Margarín pro děti do 3 let věku – naprosto výjimečně nebo vůbec!

Nesmažte, už vůbec ne na másle, máslo přidávejte až do hotových pokrmů.

Nejezte komerční sladkosti, obsahující jakýkoliv tuk.

Omezte výrazně konzumaci uzenin a tučného masa a při přípravě pokrmů nepoužívejte volné tuky.

Nekonzumujte jakékoliv přepálené tuky (znamená to nejíst v podnicích veřejného stravování smažené a ve fritéze připravované pokrmy).

Zdroj: RNDr. Petr Fořt, CSc. Konference CaliVita

Kam dál?

Komentáře