Vitamín, který chrání zrak

Pokusme se zamyslet nad tím, jak si ceníme svého zraku a jak ho chráníme. Když má někdo někoho velmi rád, obvykle říká: „On je světlem mých očí” – tj. můj poklad. A když se někdo o něco velmi bojí, říká: „Chráním to jako oko v hlavě“ – tedy, udělám vše pro to, abych to ochránil.

Ano, své oči musíme chránit jako poklad. Je to orgán, pomocí kterého vnímáme světlo a jas, o zraku se dokonce často hovoří jako o zrcadle duše.

Uděláme dobře, pokud si místo slunečních brýlí podle nejnovější módy koupíme vitamin, který chrání zrak. Jak bolestný a smutný je pohled na člověka s bílou holí – slepého nebo s výrazně zhoršeným zrakem – jak se opatrně a nejistě snaží zorientovat na chodníku a je odkázaný na pomoc při přechodu na druhou stranu cesty!

Musíme vědět, že takovému stavu se dá do značné míry předejít pomocí doplňku lutein!

Co je to lutein? Lutein je vitamin, který chrání zrak.

Vitaminy jsou látky nenahraditelné pro dokonalý chod látkové přeměny, dokonalou funkci našich orgánů nebo jejich činnost. Z tohoto pohledu je i lutein vitamin, protože pro udržení kvality zraku je bezpodmínečně potřebný.

Tento obdivuhodný vitamin, známý jako strážce zraku, patří do široké skupiny organických sloučenin s názvem karotenoidy. Do této skupiny patří i ve vodě dobře rozpustný betakaroten (tzv. provitamin – prekurzor vitaminu A), lykopen, alfakaroten a zeaxanten.

Z potravin se lutein nachází ve žlutočervené a zelené zelenině, žlutočerveném ovoci a ve vajíčkách.

Z rostlin ho ve významnějším množství obsahuje špenát, zelí, kapusta, hlávkový salát, mrkev, paprika, broskve a citrusové plody.

Obsahují ho tedy různé potraviny našeho každodenního výběru, je však otázkou, zda jíme dostatek uvedených potravin a pravidelně, resp. zda je vůbec konzumujeme?

K tomu, abychom našemu organismu dodali dostatečné množství vitaminů, bychom museli denně sníst několik kilogramů ovoce a zeleniny, nemluvě o tom, že vitaminová hodnota naší stravy se při přípravě a vaření významně znehodnocuje.

Připomeňte si svůj každodenní stravovací režim! Jíte vůbec a v dostatečném množství uvedené ovoce a zeleninu?

Naše oči jsou ve zvýšené míre vystavené škodlivým účinkům zevního prostředí. Ultrafialové záření, počítače, umělé osvětlení, vibrující a oslnivé světlo, škodlivé záření a k tomu volné radikály, které vznikají jako škodlivé vedlejší produkty metabolismu – to všechno ve významné míře poškozuje naše oči a zrak.

Při zkoumání luteinu se zjistilo, že má k očím výjimečný vztah.

Po vstřebání se nahromadí v oku na dvou místech: v části sítnice, která se označuje jako žlutá skvrna (macula lutea) a v čočce. V makule je jeho koncentrace řádovětisíckrát vyšší než v krvi!

Stojí za povšimnutí, že lutein je zároveň tzv. makulapigmentem, který chrání fotoreceptory sítnice hlavně před poškozením ze záření.

Na základě výsledků výzkumů se potvrdilo, že ve žluté skvrně oka dochází věkem ke změnám cév, které vedou k její degeneraci. Studium stařecké degenerace žluté skvrny jednoznačně potvrdilo, že v její ochraně hraje lutein významnou úlohu. Za posledních 30 let se stařecká degenerace makuly dostala na první místo v seznamu příčin těžkého poškození a ztráty zraku. Například v Německu je na prvním místě příčin ztráty zraku a ztráty schopnosti číst u lidí nad 65 let.

Když chybí možnosti léčby degenerace makuly, poskytuje jedinou šanci prevence.

V posledních letech se věnuje zvláštní pozornost ochrannému vlivu luteinu konzumovanému ve formě potravních doplňků. Výzkumy, které proběhly na Harvardské univerzitě, potvrdily, že lutein v dávce 6 mg/den (1 kapsle denně) snižuje výskyt degenerace makuly o 43 %. Lutein se koncentruje v makule, což optimalizuje stálou ochranu fotoreceptorů a zároveň snižuje škodlivé vlivy vibrujících a oslepujících světelných efektů.

V současnosti se intenzivně pracuje na technice, která by umožnila měření hustoty ochranného pigmentu v makule. Pro složitost této metody je však zatím dostupná jen v úzce specializovaných střediscích.

Čočka je ta část oka, která nejčastěji trpí různými chorobami a poškozením.

Z 98% ji tvoří bílkoviny. Protože volné radikály poškozují bílkoviny oční čočky, což vede k jejich shlukování, čočka postupně vysychá.

Jedním z následků je vznik šedého zákalu, který až v 50% případů stojí v pozadí stařecké slepoty.

Vznik šedého zákalu ovlivňuje a urychluje mnoho faktorů, jako např. silné sluneční světlo, UV záření, kouření a v neposlední řadě i několik chronických chorob, především cukrovka. Je důležité vědět, že po chirurgickém řešení šedého zákalu potřebuje oko ochranný vliv luteinu ještě ve větší míře, protože po odstranění degenerované čočky odpadne i její ochranný vliv proti škodlivým účinkům světla a zvýší se riziko fotooxidačního poškození sítnice UV zářením a modrým světlem.

Po operaci katarakty (šedý zákal) tak důležitost, a tím i dávkování luteinu vzroste na dvojnásobek!

Výzkumy prokázaly i to, že riziko vzniku šedého zákalu dokáže lutein snížit až na jednu třetinu, zvlášť když se užívá v kombinaci s jinými antioxidanty.

V jednom programu zaměřeném na prevenci sledovali výzkumníci vliv potravin na kvalitu zraku. Mimo jiné vyšetřili 50 000 žen, které jedly určité potraviny, a 8 let porovnávali jejich výsledky s kontrolní skupinou. Podle zjištěných údajů byl na dobrý zrak nejúčinnější špenát, který je na lutein velmi bohatý. Položte si otázku, jak často se ve vašem jídelníčku objevuje špenát?

Lidský organismus si lutein sám nedokáže vyrobit!

V jídelníčku průměrného smrtelníka se lutein nachází jen v zanedbatelném množství, což je pochopitelné, protože jen málo lidí používá kapustu a špenát každý den nebo aspoň jednou týdně. Proto je potřebné a užitečné spolu s vitaminy, antioxidanty a stopovými prvky pravidelně konzumovat i lutein.

Vynikající ochranný vliv luteinu se uplatňuje nejen v oku, ale i v jiných orgánech a při různých metabolických procesech, jakož i v prevenci srdečněcévních a nádorových chorob.

Užívání luteinu nemá žádné kontraindikace!

Může se užívat bez problémů dlouhodobě, třeba i bez přerušení. Jeho účinky se mohou násobit společným užíváním s vitaminem C ve zvýšených dávkách (až 1000 mg), případně s jinými antioxidanty a stopovými prvky. Také ale se stabilizovaným kyslíkem, protože zvýšené zásobování kyslíkem podporuje funkci sítnice.

Souhrn:

Soustavným užíváním moderního doplňku výživy s luteinem můžeme pro zachování zdraví našich očí nejvíce udělat. Zrak je důležitou funkcí lidského organismu. Je potřebný v každém věku, pro většinu lidských aktivit a činností.

Máme pro vás Lutein Plus, který obsahuje kromě luteinu ještě účinné přírodní látky, jako je antioxidant zeaxantin, vitamin C, vitamin A a výtažek z plodů borůvky

Zdroj: Nutritional Freedom Association

Kam dál?

Komentáře