Existuje mnoho podhodnocených potravin, které mohou doslova otočit naše zdraví. Třeba namátkou kysané zelí nebo kimči. Stejně tak existují přehnaně nadhodnocené potraviny, kterým většina lidí věří, že jsou pro ně dobré. Například ctnosti celých zrn jsou neustále zveřejňovány, i když mnoho lidí by bylo bez nich zdravější.

Kam spadá řecký jogurt?

Po celém světě je mléko většinou uznávána jako důležitá součást zdravé, vyvážené stravy. A jogurt je většinou nejuznávanějším mléčným výrobkem ze všech – zejména řecký jogurt, který se za posledních deset let stal více populární než kdy jindy. Je to díky jeho krémové struktuře a je také známo, že poskytuje vysoký obsah vápníku kromě vysokého množství bílkovin a několika dalších živin, jako jsou vitamíny skupiny B.

Na druhou stranu, mléčné výrobky, včetně řeckého jogurtu, nejsou vždycky pro všechny vhodné. Obecně platí, že mléčné výrobky mohou vyvolávat zmatek v zařazení, protože mléčné výrobky mají přirozeně vysoký obsah nasycených tuků, které jsou typicky zařazeny jako škodlivé a svázané s vysokým obsahem cholesterolu. Ve skutečnosti důvěryhodné organizace, jako je American Heart Association, doporučují, aby lidé po desetiletí většinou konzumovali mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku nebo mléčné výrobky, včetně jogurtu.

Kromě toho se více lidí zabývá přidanými hormony, cukrem, umělými přísadami, barvami nebo sladidly, které se používají k výrobě většiny jogurtů nakupovaných v obchodě. Přesto jsme všichni slyšeli o příznivém prospěchu probiotického jogurtu.

Takže jaký je verdikt – je řecký jogurt zdravý nebo ne?

Pozadí řeckého jogurtu

Řekněme si trochu o způsobu, jakým je vyráběn řecký jogurt, a také o krátké historii, odkud pochází:

Řecký jogurt vznikl v částech Evropy před stovkami let, kdy bylo nejprve fermentováno široce dostupné kravské a kozí mléko, které prodlužuje skladovatelnost. Řecký jogurt se vyrábí kombinací mléka a živých kultur (bakterií) a následným natažením směsi přes filtr, aby se odstranila tekutá syrovátka, která se přirozeně vyskytuje v mléce.  Syrovátka je obvykle ponechána, když mléko kadeří. Stříkání také odstraňuje některé z laktózových cukrů, soli a vody, což je důvod, proč je řecký jogurt hustější a má vyšší obsah bílkovin než standardní jogurty, ale také obvykle má nižší obsah cukru a uhlohydrátů.

Dnes mnoho jogurtů, které tvrdí, že jsou “řeckým stylem”, nesledují tradiční metody a místo toho používají zkratky, jako je přidávání zahušťovacích činidel – kondenzované mléko, kukuřičný škrob, karagenan nebo želatina. Ve skutečnosti FDA nereguluje termín “řecký styl”, takže to ve skutečnosti neznamená prakticky nic, pokud jde o přísady nebo přípravu.

Metody používané při výrobě řeckého jogurtu neznamenají, že by to bylo zdravější než jiné druhy jogurtu – ve skutečnosti je řecký jogurtový průmysl ve výši 2 miliard dolarů nyní spojen s obavami z oblasti životního prostředí souvisejícími s likvidací velkého množství zbylých vedlejších produktů nazývaných syrovátkové kyseliny.

Zde je málo známá skutečnost týkající se výživy z řeckého jogurtu: každý šálek řeckého jogurtu stojí asi tři šálky mléka, což vede k velkému množství nevyužitého a zbytečného materiálu, který je třeba zlikvidovat (jako srovnání při pohledu na řecký jogurt versus běžná jogurtová výživa, běžný jogurt používá asi čtvrtinu této hodnoty).

V závislosti na vaší snášenlivosti jsou mléčné výrobky obecně potenciálně problematické. Populární řecký jogurt je mýtem, když se tvrdí, že v podstatě je zdravý. Dnes však většina lidí začíná chápat, že mléčné výrobky, včetně jogurtu, spadají do sporné kategorie, neboť mohou být těžko stravitelné pro mnoho lidí – navíc většina značek je nabitá nevyžádanou poštou.

Lidé jsou jediným druhem, který pokračuje v konzumaci mléka po dětství a jediný druh, který pije jiné mléko savce. Problém s výživou řeckého jogurtu však přesahuje tyto body – to se také týká málo známého faktu, že přípravné a výrobní procesy, včetně pasterizace, mohou zničit vysokou úroveň živin, které mlékárna má nabídnout na prvním místě.

Proč řecký jogurt není tak zdravý, jak si myslíte

Navzdory tomu, co si většina lidí myslí, je zde několik věcí, které potřebujete vědět o tom, co jse si doposud mysleli o výživě řeckým jogurtem:

1. Riziko nesnášenlivosti laktosy

Schopnost trávit mléčné výrobky je mnohem složitější, než si myslíte. Někteří lidé dobře tolerují mléčné výrobky, zatímco jiní mají silné reakce na laktózu, kasein nebo jiné sloučeniny nacházející se v mléce, které způsobují, že se objeví příznaky akné, průjem, nadýmání a plynatost. Většina zdravotních problémů mléčných výrobků pochází z přírodních cukrů (laktózy) a bílkovin (syrovátka nebo kasein). Obě mohou být vážně zánětlivé, zvláště když jsou z mléka odstraněny přírodní enzymy, které pomáhají při procesu trávení.

Laktóza v jogurtu může způsobit nepříjemné pocity u některých lidí, kteří ztrácejí schopnost trávení laktózy s dospělostí. Výsledkem jsou příznaky intolerance laktózy způsobené reakcí na laktózu, což je typ cukru. Stejně jako některé jiné sacharidy, pokud to není správně tráveno, může to vést k trávicímu nepohodlí, nadýmání, nadměrnému růstu škodlivých bakterií a otravám.

2. Hormonální potíže

Konvenční mléčné farmy často používají přidané růstové hormony ke zvýšení produkce mléka krav. Dokonce ani bez přidání hormonů obsahuje mléko přirozeně některé hormony, které mohou být problematické pro osoby náchylné k hormonální nerovnováze. Když o tom přemýšlíte, dává to smysl, protože mléko pochází z mléčných žláz krav, kde jsou přítomny progesteron, estrogen, testosteron a další hormony.

Zatímco někteří lidé mohou těžit z vysoce kvalitního mléčného výrobku, stojí za to udělat nějaké experimenty, pokud spadáte do kategorie citlivé na hormony a trápí vás akné, symptomy PMS, nepravidelná menstruace atd. Někteří lidé, zejména ženy s hormonálními nepravidelnostmi, zjistí, že se jim lepší hormonální stabilita, mají čistější kůži, lehčí menstruaci, snadněji ztrácí hmotnost a lepší se jim trávení při vyloučení všech mléčných výrobků – včetně řeckého jogurtu.

3. Potenciál pro akné a kůži

Intolerance laktosy není vždy příčinou otravy z jogurtu nebo mléka. Pasterizované a homogenizované mléko používané k výrobě řeckého jogurtu může u některých lidí způsobit histaminové reakce a střevní problémy.

Kasein, druhý dominantní mléčný protein jiný než syrovátka, je schopen vyvolat imunitní odpověď ve formě histaminové reakce, která vede ke vzniku zánětu, otoku a dalších příznaků alergií. Studie zjistily, že nesnášenlivost histaminu zahrnuje reakce na alergie na potraviny, jako jsou mléčné výrobky a může způsobit akné, ekzémy, kopřivky, vyrážky a dokonce problémy s astmatem nebo sinusem.

4. Jiné autoimunitní reakce

Pro osoby s citlivým zažívacím systémem může laktóza, syrovátka nebo kasein ovlivnit střeva stejným způsobem jako potravinové alergeny jako gluten. Kdokoli má již existující poškození ve střevním traktu, včetně syndromu rychlého střeva nebo autoimunitních stavů, je obzvláště citlivý na negativní mléčné reakce. To je proto, že jakmile je imunitní systém spuštěn jakoukoliv alergií nebo citlivostí, začne napadat vlastní tkáň a zvýšuje úroveň zánětu. V tom je třeba vidět mléko jako hrozbu.

Pokud máte známou intoleranci nebo alergii na glutén (celiakii) nebo autoimunitní poruchu jako je Hoshimotova nemoc nebo artritida, můžete těžit z vyloučení mléčných výrobků a zkontrolovat, pokud zjistíte pokles symptomů – jako je únava, mozková mlha, nadýmání, bolesti.

5. Potenciál pro zvýšení hmotnosti

Většina řeckých jogurtů, které jsou propagovány jako “zdravé”, jsou nepřirozené s nízkým obsahem tuku a přidávají cukr, aby se vyhnuli nedostatku chuti. I když hlavní doporučení týkající se výživy podporují mléko s nízkým obsahem tuku jako zdravější než plnotučné, odstranění přírodního tuku z mléka znamená, že je třeba použít jiné přísady, aby se jogurt stal atraktivním textem a chutí.

Jogurt a kefír jsou dva populární fermentované mléčné výrobky, což znamená, že obsahují ochranné bakterie, které jsou k dispozici, když je budete jíst.

Kromě toho, že poskytuje bakterie, které pomáhají doplnit a podporovat zdraví střev, proces fermentace, který se používá k výrobě jogurtu, přirozeně pomáhá rozbít molekuly laktózy spolu s některými bílkovinami, které se nacházejí v mléce (kasein a syrovátka). To obvykle znamená, že se lépe tráví než mléko, a mají méně hormonální odpovědi. Další možností je zvážit pití kozího mléka a nákup jogurtu z kozího mléka, který má u mnoha lidí méně trávícího nepohodlí než kravského mléka.

Spolu s výběrem fermentovaných typů mléka nad nefermentovanými mléčnými produkty, byste měli ideálně najít syrový a plnotučný jogurt. Tuk je přirozenou součástí mléka a je to tuk, který je ve skutečnosti bohatým zdrojem vitamínů A a D. Plnotučné mléčné výrobky z krav v krvi také poskytují vyšší množství dvou vzácných živin, konjugovanou kyselinu linolovou a vitamín K2. Je známo, že konjugovaná kyselina linolová zlepšuje imunitní funkci a pomáhá s udržováním hmotnosti a kontrolou inzulínu. K2 je nezbytný pro mnoho různých tělesných funkcí, včetně budování silných kostí, zubů a zdravé kůže.

Proč je nejlepší jogurt a mléko?

Zde je to, co potřebujete vědět, pokud nejste obeznámeni se syrovými mléčnými výrobky: Pasterizace a homogenizace mohou denaturovat mléčné výrobky a změnit jejich přirozenou chemickou strukturu, takže tuky jsou horké a obtížně strávitelné, a zároveň ničit živiny a důležité enzymy. Pasterizace je proces zahřívání mléka na velmi vysoké teploty, aby se zničily všechny choroby způsobující bakterie a patogeny, ale v tomto procesu bohužel také snižuje mnoho výživových vlastností a vede molekuly cukru a bílkovin ke změně formy, které velmi pravděpodobně spouštějí imunitní reakce.

Existuje velký rozdíl mezi pasterovaným mlékem a syrovým mlékem, takže i lidé, kteří nemohou snášet vrozené jogurty ani mléko dobře, by mohli zjistit, že mohou trávit syrové mléko.

A konečně, dalším důležitým faktorem, který je třeba zvážit, je zdraví zvířete, které produkuje mléčné výrobky. Kvalita živočišné stravy a její životní podmínky mají významný vliv na nutriční hodnotu masa nebo mléka. Mléčné výrobky z průmyslově chovaných krav mají nízkou nutriční hodnotu, protože krávy jsou často krmeny nepřirozenou stravou a po většinu svého života zůstávají uvnitř chléva.

Většina řeckého jogurtu, který je k dispozici v supermarketech, pochází z mléka krav krmených kukuřičnými, sójovými a šrotovými krmivy, které žijí v těsně průmyslových závodech na zpracování mléka, kde se nikdy nesmí volně pohybovat na trávě.

Co je lepší alternativou konvenčního jogurtu? Výrobky z krav, které jsou chovány na pastvinách, obsahují vyšší procento živin, včetně zdravých tuků, jako jsou omega-3. Zdravé krávy mají zdravější střevní prostředí a získávají více antioxidantů ve své stravě z trávy, což znamená, že ukládají a dodávají více vitamínů (například vitaminu A a E) do mléka.

Podívejte se na ekologické a neslazené mléčné výrobky při nákupu řeckého jogurtu nebo jiných produktů. Tím je budete mít jistotu, že kravám nebyly přidány další hormony nebo antibiotika, nebo byly drženy uvnitř, kde jsou náchylné k onemocnění a podvyživení.

Pokud jste se rozhodli jíst řecký jogurt pro vyšší obsah bílkovin, podívejte se na hlavní složky – chcete vidět mléko a aktivní kultury, ale nepřidané bílkoviny jako “syrovátkové koncentráty” nebo zahušťovadla jako “modifikovaný kukuřičný škrob”.

zdroj: https://draxe.com/greek-yogurt-nutrition/

Přemýšlejte o tom, co kupujete a jíte, protože výrobu toho následně podporujete.

A mrkněte na ZÁKLADY CELOSTNÍHO ZDRAVÍ především na JAK UŽIVIT SVÉ BUŇKY

s láskou vaše Empatia

Kam dál?

Komentáře