„Stavební jednotka buňky” – lecitin

Lecitin patří k lipidům, přesněji k fosfolipidům, které jsou součástí buněčné membrány. Jsou to stavební prvky každé živé buňky. Kdyby v organismu chyběly, mělo by to podobný efekt, jako kdybychom z nějakého útvaru postaveného z cihel ty spodní vytáhli – stavba se zřítí!

Lecitin se zapojuje do přirozených procesů, které odbourávají tuky. Tyto procesy urychluje a brání tak ztukovatění jater. Na Univerzitě v Severní Karolíně prokázali klinickými zkouškami, že játra plní svou funkci jen tehdy, když je zásobování organismu lecitinem plynulé a nerušené. Každá jaterní buňka totiž potřebuje látku cholin, která je součástí lecitinu. Lecitin zmírňuje škodlivé účinky alkoholu, chemických látek a léků a napomáhá jejich vyloučení z organismu.

Lecitin dokáže snížit i hladinu cholesterolu v krvi tak, že tuky, které jsou v ní přítomné, přemění na látku rozpustnou ve vodě. Ta se tak může lépe z organismu vyloučit. Tím, že snižuje množství cholesterolu v krvi, zlepšuje lecitin pružnost cévních stěn a jejich schopnost snášet stres. Po delší době pomáhá normalizovat krevní tlak a obvykle i oběhové funkce. Čistí cévní stěny a posiluje svaly srdce. Zpomaluje tvorbu nebo brání vzniku žlučových kamenů, zvyšuje kapacitu žlučníku. Upravuje stolici, snižuje plynatost a brání vzniku nadváhy.

Sójový lecitin posiluje přetížené nervy a zlepšuje schopnost koncentrace. Látka s názvem cholin sehrává klíčovou roli při činnosti buněčné membrány a často působí spolu s vitaminy. Z fyziologického hlediska je cholin v membránách nervových a svalových vláken a také ve stěnách mozkových blan nenahraditelný. Ionty draslíku a sodíku obsažené v cholinu podporují šíření impulsů po nervových drahách, čímž se zlepšují funkce nervů. Přímým důsledkem toho je zlepšení koncentrace a paměti a také duševního výkonu. Tento účinek byl pozorován jak u mladších, tak i u starších věkových kategorií.

Ve vývoji plodu existuje určitý časový úsek, ve kterém je lecitin mimořádně důležitý pro vývoj mozku. Pokud žena během těhotenství pravidelně užívá lecitin, zvyšuje se pravděpodobnost, že se její dítě narodí s dobrými schopnostmi vyšší nervové činnosti a že i v pokročilejším věku zůstane duševně i tělesně svěží. Bylo rovněž prokázáno, že lecitin snižuje opotřebování obalů nervových vláken. Urychluje regeneraci buněk, a tak zpomaluje proces stárnutí.

Lecitin nepřímo sehrává podpůrnou roli při složitých tělesných funkcích, které souvisejí se sexuálním aktem. Dokonalá nervová činnost, dobrá schopnost koncentrace a správný přenos vzruchů jsou pro kvalitní sex nezbytné. Lecitin však dokáže pro lásku udělat ještě víc! Pozitivním účinkem na krevní oběh podporuje mužskou potenci a dokonce je i součástí mužského pohlavního hormonu testosteronu. Stejně tak je přítomný v ženském pohlavním hormonu progesteronu a podporuje i vaginální zvlhnutí při sexuálním aktu.

Lecitin přináší úlevu v utrpení pro ty, kteří mají bolesti kloubů. V případě silných bolestí kloubů, například při změně počasí, se doporučuje užívat až několikrát větší dávku, než je obvyklá, neboť škodlivé účinky lecitinu nejsou známé. Předávkovat se jím nedá. Je to obrovská pomoc pro osoby citlivé na vlivy počasí. Nemohou ho však vynechat ani sportovci, jejichž výkony někdy bolesti kloubů také omezují. Lecitin dává zdravou barvu vlasům a pomáhá i při jejich nadměrném vypadávání. Čistí pokožku, má protizánětlivé účinky, zmírňuje příznaky různých ekzémů a posiluje nehty. Vzhledem k tomu,že je vynikajícím posilujícím a tonizujícím prostředkem, zlepšuje psychiku starých lidí, kteří trpí nechutenstvím, nezájmem a mají sníženou aktivitu. Zvyšuje odolnost organismu proti chorobám, protože podporuje činnost brzlíku (thymus). V lymfatických uzlinách stimuluje tvorbu protilátek a činnost T-lymfocytů.

Organismus si lecitin vyrábí sám, přesněji, tato látka vzniká v játrech. Vyskytuje se však i v některých potravinách. Nejdříve byla jeho přítomnost prokázaná e vaječném žloutku, ale je přítomný i v kukuřičném, řepkovém, lněném a slunečnicovém oleji, pšeničných klíčkách, hrachu a čočce. Lecitin používaný v léčitelství a medicíně se získává výhradně ze sóji.

Trochu nadneseně lze říci – lecitinu nikdy není dost! Fosfolipidy, ke kterým patří i lecitin, tvoří až 25% objemu sušiny mozku. Kromě toho se ho velké množství nachází i v játrech a ve svalech. Různá rizika vyplývající z nezdravého způsobu života, konzumace alkoholu, nadváha, stres apod. potřebu lecitinu dále zvyšují.

Sójový lecitin doporučujeme na:
podporu metabolismu tuků,
snížení hladiny cholesterolu a triglyceridů v krvi,
ochranu jater proti nádorům a ztukovatění,
podporu schopnosti učit se a zlepšení paměti,
podporu spánku a zmírnění dopadů stresové reakce,
snížení nadměrného vypadávání vlasů,
podporu imunitní soustavy a zpomalení procesu stárnutí,
prevenci vzniku aterosklerózy a jejích komplikací (hlavně srdečně- cévních nemocí),
posílení antioxidační a detoxikační aktivity organismu.

Lecithin je snad nejznámější a nejkupovanější doplněk stravy. Víme ale, proč ho užívat? Většina konzumentů ano – pomáhá na klouby, vlasy, nehty, cévy,… atd. Ale většina konzumentů současně neví, že není lecitin jako lecitin. Olej ze sojových bobů automaticky lecitin obsahuje. Kvalita lecitinu se ale rozlišuje podle množství účinných fosfátových látek: cholinu a inozitolu. To, že je na etiketě uvedeno 1000 nebo 1200 mg lecitinu ještě nic neříká. Zkusme ale na etiketě najít složení – kolik mg cholinu a inozitolu 1 tobolka lecitinu obsahuje. Nebo alespoň kolik mg čistého lecitinu obsahuje sojový olej, jehož je v tobolce třeba 1200 mg. Pokud už vůbec takový údaj najdete – protože mnozí výrobci to prostě neuvádějí, zdá se někdy výhodnější koupit v obchodě 1 litr sojového oleje za 20,-Kč, protože výsledek je skoro stejný.
Nejsilnější a tedy nejúčinnější lecitin, který najdete na našem trhu je lecitin firmy CaliVita – obsahuje až 40% účinných látek. Běžně na trhu dostaneme 8 – 10%, a jak už jsme řekli, některé firmy neuvádějí obsah účinných látek raději vůbec.

A můžete si vybrat Super Soya Lecitin 250tbl. nebo Super Soya Lecitin 100tbl. nebo Triple Potency Lecitin s trojnásobným obsahem účinných látek.

Zdroj: Nutritional Freedom Association

Kam dál?

Komentáře