Dotaz

Dobrý den,
chtěla bych vás poprosit o radu. Asi 2 měsíce dodržuji makrobiotickou stravu, cítím se dobře, ale znepokojují mě názory, že živočišné bílkoviny jsou pro tělo nenahraditelné a nepostradatelné, také si nejsem jistá, jestli svému tělu dodávám dost minerálů a důležitých látek (nemohu se dopídit, v jakých rostlinách je obsažen třeba selen, hořčík, zinek…a hlavně jak velké mají být porce pro pokrytí denní spotřeby) Děkuji za ospověď.

Odpověď

Milá Petruško 🙂 dnes není možné běžnou, i když “zdravou” stravou, dodat tělu dostatek minerálů, stopových prvků a vitamínů. Zkrátka není šance – není to v půdě, nemůže to být v zelenině. Velmi často slýchám na přednáškách lékařů a jiných odborníků o výživě, že úbytek životně důležitých látek v půdě a tak i v potravinách je mnohdy více než 90%!!! Také na stránkách světové zdravotnické organizace se každý může dočíst, že z běžný středoevropan má denní deficit cca 50% vitamínů a 60% minerálů a stopových prvků! Proto je dnes již nutností dodávat je ve formě kvalitních(!) potravinových doplňků nebo tzv. funkčních potravin (s těmi je zatím téměř nemožné se u nás setkat). Makrobiotická strava je skutečně výborný přístup, také se o ni snažím. A také jsem se potýkala stejně jako vy s pochybnostmi, zda dostávám do těla dostatek bílkovin, když nejím maso (jako krevní skupina O bych přitom měla). Při zkoumání toho, jak to tedy s bílkovinami je, jsem se dozvěděla toto: bílkoviny si tělo buduje z aminokyselin, které přijímá buď z potravy nebo jsou dodávány z vlastních zdrojů. Bílkoviny jsou buď kompletní (vyskytují se v mase, rybách, drůbeži, sýrech, vejcích a mléce), ty obsahují všechny nezbytné aminokyseliny, nebo nekompletní (nacházející se v obilovinách, luštěninách a listové zelenině), ty obsahují jen některé nezbytné aminokyseliny. Podstatné na tom však je, že ať sníte kompletní či nekompletní bílkovinu, tělo si ji stejně rozloží na aminokyseliny a bílkovinu si zase složí samo jak potřebuje. Takže není nutné jíst maso kvůli bílkovině, je důležité vědět, jak kombinovat nekompletní bílkoviny, abychom tělu dodali všechny nezbytné aminokyseliny. A řešení je velmi jednoduché – prostě kombinovat vždy luštěniny s obilovinami (především hnědou rýží), jíst co nejčastěji ořechy a semena. Dále je důležité vědět, že i sojové produkty, tofu, sojové mléko, sojová mouka, náhražky masa na bázi sóji, obsahují kompletní proteiny. Jedinou potravinou živočišného původu s obsahem kompletního proteinu, kterou je možné vřele doporučit, je kvalitní bílý jogurt. Takže já rozhodně maso nepapám, ale téměř denně jím něco ze sóji, obiloviny, zeleninu, ovoce, oříšky a mandle a také zakysané mléčné výrobky – a k tomu denně multivitamín a další doplňky stravy, abych nebyla v deficitu. Pro vás ideální je New Life 2tbl. denně, C 1000 1tbl. denně a Super Soya Lecitin (obsahuje některé důležité aminokyseliny) alespoň 3tbl. denně. Hezky se opatrujte. Vaše Empatia s láskou

Zpět na přehled všech dotazů

Kam dál?