Margit Slimáková je expertka na výživu. Její hlavní výživové doporučení je tzv. zdravý talíř. Mít na něm sacharidy, tuky a bílkoviny.

Je na nás, v jakém poměru je tam potřebujeme mít, protože každý jsme jiný a řešíme něco jiného.

Jak si přesně naskládat svůj zdravý talíř, se odvíjí od toho, že se znám.

Že vím, jakou zátěž si nesu od svých předků, jak se vařilo a vaří v mé rodině, jaké nemoci jsou tzv. dědičné.

A pak vědět, jaký úkol a místo tu mám já, co mám řešit za výzvy a v čem se pousouvat. Můžu použít různé diagnostické metody, které vás učíme v ZÁKLADECH CELOSTNÍHO ZDRAVÍ.

Jak uživit své buňky je nadstavbový modul na Základy.

Tam se dozvíte, jak si přesně svůj talíř poskládat.

Naprostým základem našeho zdravého talíře jsou hodnotné potraviny, které obsahují nějaké živiny. Můžete vyloučit všechny, které jsou jakkoliv průmyslově zpracované.

Stačí tedy, když začnete s tím, že budete vařit doma ze základních potravin, které pokud to lze, nakoupíte od výrobců, o kterých víte, jak potraviny vyrábí.

Jíst vědomě je nejpodstatnější.

A teď si dovoluju kopírovat z blogu Margit Slimákové:

V průběhu druhé poloviny minulého století byly za hlavního viníka civilizačních onemocnění, včetně obezity a cukrovky 2. typu, označeny tuky. Tomu se přizpůsobila výživová doporučení, jejichž základem se stala nízkotučná strava rozdělená do pěti až šesti menších porcí denně, ve které jsou hlavním zdrojem energie sacharidy.

Sacharidy však zvyšují hladinu inzulinu, který u jedinců se sklonem k obezitě pomáhá ukládat přebytečnou energii do tukových zásob. Cukrovka je onemocnění charakterizované zvýšenými hladinami krevního cukru a ve stravě diabetika jsou to opět sacharidy, které hladiny krevního cukru zvyšují nejvíce.

V rozhovoru s diabetoložkou a internistkou MUDr. Hanou Krejčí jsou vysvětleny principy nízkosacharidové stravy, která se pacientům doporučovala již dříve, než zavládnul strach z tuků. Nízkosacharidová strava není jediný, „nejlepší“ nebo „výhradní“ model stravovaní, je jen jednou z možností v rámci léčebného arzenálu. Například tam, kde se tradiční doporučení nesetkalo s úspěchem.

Obezita není o kaloriích, ani o gramech tuku ani o cvičení. Je způsobena hormony, které regulují náš pocit sytosti, pocit hladu a metabolismus živin. Cukrovka 2. typu není chronické progresivní onemocnění, ale porucha, jejímž základem je inzulinová rezistence, která je řešitelná správnou výživou.

Desítky let nás lékaři učí, že nízkokalorická a nízkotučná dieta s dostatkem pohybu je základem udržení zdravé hmotnosti a prevence mnoha nemocí včetně cukrovky. Výživáři nám doporučují diety postavené na hlídání kalorií. Potravinářský průmysl se nás snaží přimět jíst jejich junk food, a doporučuje kompenzovat ho pohybem. Jenže mantra „jezte méně, více se hýbejte“ obezitu spolehlivě neřeší. Většina obyvatel vyspělých zemí pravidelně drží diety, mnozí poctivě dietující celoživotně bojují s kaloriemi. Na druhé straně jsou lidé, kteří si udržují zdravou hmotnost bez jakékoliv kontroly a počítání. Není m

Možné, že právě dodržování oficiálních výživových doporučení se podílelo na epidemiích obezity i cukrovky? Běžná dietoterapie cukrovky je založena na pojídání mnoha jídel denně se základem v určitém počtu sacharidových jednotek. Přibývá však lékařů, kteří umí cukrovku vyléčit. Ti naopak doporučují maximálně omezovat počet jídel a množství sacharidů v nich. 

Dr. Jason Fung je kanadský nefrolog, který se v praxi setkával s pacienty s poškozením ledvin v důsledku zhoršujícího se diabetu. Neúčinnost dnes typických doporučení v terapii diabetu a obezity jej přivedla ke studiu výsledků těch nejkvalitnějších lékařských studií a šokujícím objevům, jak jsou fakta zkresleně převáděna do oficiálních výživových doporučení. Ve svých vystoupeních se soustředí na téma obezity, ale jeho teorie vysvětluje, jak může jídlo poškozovat hormonální rovnováhu každého z nás bez ohledu na hmotnost. Protože inzulinová rezistence je nejenom základem rozvoje cukrovky a obezity, ale stojí také za většinou civilizačních onemocnění od rakoviny až po Alzheimerovu demenci.

Odtajnění tajemství úspěšného řešení obezity

Toto je podtitul knihy, ve které Dr. Fung cíleně probírá jedno tradiční doporučení k redukci hmotnosti za druhým a úspěšně je odstřeluje. Přesvědčivě vysvětluje, že obezita je hormonální porucha, kterou lze vyřešit jedině stravou zajišťující hormonální rovnováhu. Obezita není důsledkem vysokého příjmu kalorií, snědeného tuku nebo nedostatku pohybu. Je záležitostí hormonů, které regulují náš pocit sytosti, pocit hladu, metabolismus živin a jejich ukládání. Hlavním hrdinou knihy je hormon inzulin, který reguluje metabolismus a ukládá živiny do zásob. Nejdůležitějším stimulem jeho tvorby jsou sacharidy ve stravě. U řady lidí proto strava, ve které jsou hlavním zdrojem energie sacharidy, vede k nadprodukci inzulinu a následně k obezitě. Pro nezávislé propagátory zdravé výživy nebude překvapením, že základní doporučení Dr. Funga je jíst kvalitní základní potraviny. 

Zdroj: http://blog.aktualne.cz/blogy/margit-slimakova.php?itemid=27971

Jak máte jíst vy? Hledejte v ZÁKLADECH CELOSTNÍHO ZDRAVÍ

s láskou vaše Empatia

Kam dál?

Komentáře