Buďte silní jako železo!

Pět gramů! Přibližně takovéto množství železa potřebuje lidský organismus. V těle dospělého člověka s hmotností 80 kg je v porovnání s tímto množstvím desettisíckrát více vody, přibližně 50 kilogramů. Na těchto pěti gramech však závisí něco mimořádně důležitého. Naše životy!

Podle průzkumu Světové zdravotnické organizace (WHO) trpí anémií (chudokrevností) vyplývající z nedostatku železa způsobeného genetickými příčinami, životním prostředím a nevhodnou stravou, 500 – 600 milionů lidí. Nebezpečí anémie způsobené nedostatkem železa nelze podceňovat, neboť tento stav snižuje například množství kyslíku, který se dostane do mozku, srdce, jater a jiných tkání.

Množství železa závisí na tělesné hmotnosti, pohlaví i na množství krevního barviva (hemoglobinu). Na začátku je vyčerpání zásob železa v organismu těžko rozpoznatelné. Později se však objevují první výstražné příznaky ve formě bledosti, zvýšené únavy, závratí, sklíčenosti a apatie. V závažnějších případech se zvyšuje srdeční frekvence a zhoršuje se mentální a fyzická výkonnost.

Podle mezinárodních údajů trpí nedostatkem železa, které je možné vystopovat v raném dětství, až jedna čtvrtina dětí. Plod v děloze a kojenec využívají výlučně jen zásobu železa z matčina těla. Nedostatek železa v tomto stadiu vývinu může způsobit nevratné narušení vývoje mentálních i nervových funkcí. Ohroženy jsou zejména předčasně narozené děti a dvojčata, rychle rostoucí a nemocné děti. Při nedostatku železa se mění i nálada nemluvňat. Stávají se neklidná, plačtivá, nebo naopak příliš tichá, mohou se méně pohybovat, sníží se jejich chuť k jídlu, mají suchou, popraskanou a bledou pokožku, mohou se jim třepit a vypadávat vlasy. Malé děti jsou v porovnání se svými vrstevníky fyzicky i mentálně zaostalé. Vyskytují se u nich problémy s učením, schopnost soustředit pozornost, koncentraci a koordinaci a obecně se sníží i jejich IQ. V tomto případě mohou být výstražnými znaky rozštěpené konečky vlasů a lámavé nehty.

Železo je nepostradatelné pro fyzický růst, posiluje odolnost vůči onemocněním, pomáhá předcházet chronické únavě a má schopnost obnovit přirozenou pevnost pokožky. Jeho přísunem je možno zastavit anémii způsobenou nedostatkem železa. Železo je navíc složkou enzymů, jež zabezpečují vitální tělesné funkce. Pokud chybí, může dojít k jejich narušení.

Organismus si železo nedokáže vytvořit sám; může ho pouze získat z potravy. Průměrný denní příjem v potravě obsahuje přibližně 10 – 15 mg železa, ze kterého se absorbuje přibližně 10%.

U zdravého člověka toto množství stačí na to, aby pokrylo jeho denní potřebu. Není však dostatečné v případě rozvinutého nedostatku železa. Tehdy je potřeba nahradit ho přípravky s obsahem železa.

Nedostatek železa může vzniknout v případě těchto rizikových faktorů:
nízký obsah železa v běžné stravě;
nedostatečné vstřebávání;
zvýšené nároky organismu na železo v důsledku fyziologických příčin (například v období těhotenství a kojení);
rychlý fyzický růst;
drastická redukční dieta;
ztráta krve (menstruace, různá krvácení – například z hemeroidů);
úbytek hemoglobinu;
přítomnost látek ve stravě, které blokují vstřebávání železa (například fytáty nacházející se v obilninách, ořechách a luštěninách);
konzumace příliš velkého množství sóji, kávy nebo čaje.

Ženy ztrácejí každý měsíc přibližně dvakrát více železa než muži. Měly by ho proto přijímat víc. Těhotné ženy však potřebují pro zdravý vývoj plodu ještě větší množství železa. Z tohoto důvodu mají mimořádnou zodpovědnost za jeho dostatečný přísun! Potřeba železa u průměrné ženy je 15 mg denně, u těhotné nebo kojící je to až 50 mg. Je téměř nemožné zkonzumovat tak velké množství jídla, které by tuto specifickou potřebu pokrylo. Vyvážená strava s energetickou hodnotou 4000 joulů totiž obsahuje pouze 6 mg železa.

Zkušenosti ukazují, že nedostatkem železa trpí 10 – 15% kojenců, dětí, dospívajících děvčat, těhotných, starších a sportujících žen. Lze konstatovat, že po vápníku je železo dalším prvkem, který ve stravě žen nejvíce chybí.

Například v USA jen 18 % dospívajících děvčat a dospělých žen přijímá v potravě potřebné množství železa. I zde je ztráta železa u mužů menší. Všechny tyto skutečnosti vedou k závěru, že nedostatek železa je u žen častým problémem a neměli bychom ho ignorovat.

Je na odpovědnosti každé ženy vůči sobě samé i vůči své rodině, aby byla silná jako železo!

Přípravky s obsahem železa je třeba užívat nalačno. Není vhodné užívat je s mlékem, ale například s pomerančovým džusem, který podporuje vstřebávání. Mezi jídla s nejvyšším obsahem železa patří maso, vnitřnosti, ryby a vaječný bílek. Některé látky podporují zužitkování železa. Nejvýznamnější z nich je vitamin C a z tohoto důvodu je součástí všech nejnovějších přípravků.

Upozornění!
Přesto, že u zdravých lidí je vstřebávání železa pod kontrolou gastrointestinálního traktu, může dlouhodobé užívání vysokých dávek vést až k onemocnění (hemochromatóza);
Těhotné ženy a kojící matky by se měly se žádostí o užívání doplňků železa obrátit na svého lékaře;
U mužů užívajících komplexní multivitaminové přípravky je další přísun železa potřebný pouze v případě stavů s nedostatkem železa;
V zájmu lepšího zužitkování železa je vhodnější nahradit ho přípravky, které obsahují železo v chelátové formě (v této formě se železo nachází i v organismu);
Přípravek organického železa ve formě chelátu je možno užívat společně s vitaminem E. Ani jedna z těchto látek tím neztrácí na účinku;
Kovy jsou v této formě přítomné v živé hmotě (např. hemoglobin v krvi);
Výhodou přípravků se železem ve formě chelátu je i to, že jejich užívání nezpůsobuje zácpu.
Zužitkování železa se zhoršuje při houbových onemocněních a chronickém oparu. Denní příjem je v těchto případech nutno přiměřeně zvýšit;
Podle časopisu Jourmal of Orthomolecular Medicine není vhodné užívat železo v případě bakteriálních infekcí, protože růst bakterií rovněž vyžaduje železo. Když se organismus brání infekci, železo se nezužitkovává ale ukládá. Přísun železa je – po překonání horečky a infekce – možno obnovit. Multivitaminy se mohou doplňovat i v době nemoci;
Nadměrný obsah železa v orgánech a tkáních zvyšuje tvorbu volných radikálů, a tím se zvyšuje potřeba antioxidantů.

Máme pro vás železo v chelátové vazbě, které se vám dobře vstřebá, nebudete mít po něm zácpu a rozhodně to poznáte na svém krevním obraze, je to Iron Plus

Zdroj: Nutritional Freedom Association

Kam dál?

Komentáře