Vápník tvoří asi 2% tělesné váhy a vyskytuje se hlavně v kostech a zubech. Průměrná strava neobsahuje dostatek vápníku.

V organismu je ho více než kterékoliv jiné minerální látky. Společně s fosforem zajistí zdravé zuby a kosti, spolu s hořčíkem nese zodpovědnost za normální činnost srdce a krevní oběh.

Po dobu přechodu u žen stoupá potřeba vápníku, protože trpí vznětlivostí, návaly horka, nočním pocením, křečemi v nohou a duševními depresemi.

Vápník je v organismu citlivý na čokoládu, rebarboru, tuky, nadměrnou konzumaci moučných výrobků.

Přírodním zdrojem je kvalitní mléko a mléčné výrobky, ryby, zejména sardinky a ty, jejichž kosti se jí, řeřicha, obohacené obiloviny, sojové boby, losos, slunečnicová semena, zelenina, ořechy, burské oříšky.

Vápník je nezbytně nutný:

  • pro těhotné a kojící matky
  • pro správnou srážlivost krve
  • má důležitý vliv na stažlivost svalů
  • hlídá pravidelnou činnost srdce
  • napomáhá správné funkci nervového systému, především nervových vzruchů
  • pomáhá při léčbě chronického únavového syndromu
  • působí jako první pomoc při alergických záchvatech
  • působí proti osteoporóze
  • podporuje růst a zachování zdravých kostí a zubů
  • snižuje hladinu cholesterolu v krvi
  • spolupracuje při vstřebávání železa
  • pomáhá při bolestech zad, hlavy, problémech s páteří a křečích.

U žen vzniká po dobu posledního týdne před menstruací zvýšená potřeba vápníku, jež způsobuje nervové napětí, předrážděnost a duševní depresi. S příchodem menstruace potřeba vápníku stoupá ještě více a jeho nedostatek je obvykle příčinou menstruačních potíží.

Doporučená denní dávka:
děti 800 mg
dospělí 500 – 1000 mg
těhotné a kojící matky 1200 mg

Vápník symbolizuje čistotu člověka a touhu po ní.
Pokud nám schází, je třeba jít životem s vírou v dobro v lidech.

Vše o vápníku se dozvíte zde

Komentáře