Tento článek berte, prosím, jako výzvu k tomu, abyste vzali své tělo, zdraví a život do svých rukou.

Stali se zodpovědnými a řídili se vlastním rozumem a citem. Je to důležité nejen kvůli vejcím… 🙂

Vejce byla před lety označena jako největší cholesterolová bomba, která prý zapříčiňuje nárůst infarktů a mrtvic, prý nám ucpává cévy. Reakce lidí na sebe nenechala dlouho čekat. Výrazně klesla jejich spotřeba. Lidé se jich začali bát. Na rozdíl od smetany, šlehačky, tučných sýrů a dalších potravin, které obsahují také hodně cholesterolu.

“Podobné výzkumy nejsou ojedinělé,“

říká přední odbornice právě na vajíčka doc. ing. Kamila Míková, CSc., z Fakulty potravinářské a biochemické technologie VŠCHT v Praze.

„I další studie ukazují, že vejce mají velmi malý a klinicky nepříliš významný vliv na hladinu cholesterolu v krvi.“

Důvodů, proč tomu tak je, se ukázalo několik. Souvisí se složením této potraviny.

Vejce totiž obsahují hodně fosfolipidů, zejména lecitinu, který pomáhá SNIŽOVAT hladinu cholesterolu a brzdí jeho ukládání na stěnách cév, ale i v játrech. Má na náš organismus i řadu dalších pozitivních vlastností.

Rovněž v nich převládají pro zdraví příznivější nenasycené mastné kyseliny včetně poměrně vysokého obsahu omega-3 nenasycených mastných kyselin (NMK). I ty SNIŽUJÍ hladinu cholesterolu a krevních tuků. Navíc přispívají k pružnosti cév, působí proti zvýšené tvorbě krevních sraženin, mají protizánětlivé účinky atd.

Vaječný cholesterol obsažený ve žloutku se váže hlavně na proteiny s vysokou hustotou (HDL). Neukládá se proto v cévách, naopak, odbourává se v játrech.

Pokud vajíčka mírně ovlivňují cholesterol, obvykle zvýší víc ten hodný (HDL) a méně ten zlý (LDL), takže výsledné hodnoty nemusí být negativní.

Potraviny mají vliv na hladinu krevního cholesterolu ze 20, maximálně ze 30 %.

I potenciální riziko vajec bylo tedy v každém případě zveličené.

Hlavně u zdravých lidí, kteří případný nadbytek cholesterolu bez problémů vyloučí.

Zákaz? Jen výjimečně!

V západní Evropě i u nás se prodávají vejce obohacené o různé látky. Jednou z těchto látek jsou omega -3 NMK. Působí proti infarktu a mají řadu pozitivních účinků na cévní systém.

Snáší je slepice, které dostávají do krmné směsi třeba lněná semínka nebo rybí tuk, protože obsahují hodně omega -3 NMK. Nutričně obohacená vejce bývají o něco dražší (zhruba o 30 %). Můžete se po nich poptat v hypermarketech a specializovaných obchodech: Tesco, Billa aj.

Jsou tipem pro lidi se zvýšenými krevními tuky. Ale určitě ne rozhodujícím řešením.

Nejíst vůbec vajíčka, protože mám vysoký cholesterol, je totiž hloupost.

Většina z těchto lidí si je může dopřát, pokud jim v tom nebrání další zdravotní potíže.

Užitečný test

„Podstatnou roli v tom hraje skladba jídelníčku,“ říká docentka Míková.

„Pokud v ní dominují živočišné tuky a trans tuky, které vznikají třeba při nesprávném smažení, mohou mít větší problémy s cholesterolem než při konzumaci vajec.

Pokud v ní převažuje ovoce, zelenina, ryby, nízkotučné mléčné výrobky a rostlinné tuky, nezpůsobí vejce konzumovaná v rozumném množství žádné dramatické potíže.“

Lidé, buďme rozumní, nenechme se masírovat neustálými novými vědeckými a tudíž správnými názory “odborníků”, nenechávejme si vnutit od druhých, jak máme žít.

Žijme podle svého vlastního uvážení, rozumu a citu, nikdo jiný neví lépe, co vám prospívá a jak máte žít, než vy sami 🙂

Naučit se to můžete v ZÁKLADECH CELOSTNÍHO ZDRAVÍ

S láskou vaše Empatia

Kam dál?

Komentáře