Výrobky ze sóji jako náhražku masa zná mnoho přívrženců rostlinné stravy, ale zaznívají i kritické hlasy. Proto zde uveďme několik důležitých pokynů.

Sója je sporná potravina pouze v případě, že pochází z geneticky zmanipulovaných rostlin.

Měla by vždy pocházet z biologické produkce. Například ve Švýcarsku není dovoleno používat žádnou jinou. (I u nás není problém koupit, stačí jen číst obaly a složení :-)). 

Že sója zvyšuje hladinu estrogenu, je známý fakt a rády jej využívají ženy

Udržují v přijatelné míře potíže dostavující se během klimaktéria, které ovšem v Asii nehrají téměř žádnou roli i díky konzumaci sóji, jež je tam obvyklá. Co jednomu prospívá, však druhému škodí.

Muži by měli se sójou zacházet opatrně a neměli by ji jíst příliš mnoho.

Dávat chlapcům pít místo kravského mléka pouze mléko sójové může vést k neobvyklému zvýšení hladiny estrogenu a lidé by se tomu měli vyhnout. Chce to kombinovat různá rostlinná mléka – obilná, ořechová, rýžové, kokosové, … Nic se nemá přehánět ani s tím, co je zdravé.

Zařadit dvakrát týdně na jídelníček tofu není naproti tomu problém. Fermentovaná sója je celkově zdraví prospěšnější. Ženy by měly tofu jíst mnohem častěji, klidně denně 10 dkg.

Kde ale tofu tvoří hlavní součást jídelníčku, hrozí mužům, že jejich tělo dostane ženské rysy: kulaté boky, měkké rysy obličeje a nebudou mít schopnost prosadit se.

Zdrojem kvalitních bílkovin pro muže, kteří se snaží omezovat maso nebo ho vůbec nejí, jsou především luštěniny a obiloviny, například jihoamerická quinoa (k sehnání samozřejmě i u nás) má okolo 15g/100g bílkovin, z tradičních potravin našeho kraje má vysoký obsah bílkovin například pohanka.

Dalším zdrojem bílkovin jsou také ořechy – vlašské ořechy, kešu, mandle nebo lískové ořechy – všechny obsahují okolo 15-20g/100g hmotnosti.

V menším množství najdeme bílkoviny i v určitých druzích zeleniny (brokolice, kukuřice, špenát a další). A navíc, oproti bílkovinám získávaným z masa zde nemusíme konzumovat přemíru nezdravého tuku a bát se o vysoký cholesterol.

Muži potřebují mnohem více bílkovin, tedy přijímat mnohem více aminokyselin, ze kterých si tělo samo bílkovinu skládá. Proto doporučuji doplňovat aminokyseliny denně jako doplněk stravy.

Inspirace z Medicker.com

s láskou vaše Empatia

Kam dál?

Komentáře