Zapomnětlivost? Zapomeňte na ni!

To, že je naše mysl dostatečně pohotová, je výsledkem „práce” miliard neuronů. Skutečně extrémním příkladem našich neomezených duševních schopností je zkouškové období na univerzitě, v jehož průběhu si studenti nahustí do hlav v krátkém čase velký objem informací a přitom doufají, že na si na zkoušce vzpomenou a správně použijí právě tu potřebnou část. Už méně je pochopitelná složitost vykonávání každodenních činností, jakou je například řízení automobilu. Vyžaduje jemnou regulaci složitých funkcí nervového systému. Vždyť i nejmenší chyba nebo nepozornost může mít smrtelné následky!

V moderní civilizaci, v níž jsou vědomosti základním požadavkem, jsou duševní schopnosti, exaktní myšlení a dostatečná zručnost při řešení problémů důležité nejen pro studenty. Protože průměrný věk roste, lze si otázku položit i takto: jak uchovat duševní svěžest a co nejvíce oddálit úbytek nervových funkcí souvisejících se stárnutím?

Tento problém je zvlášť důležitý v dnešní době, zejména kvůli Alzheimerově chorobě, doprovázené závažnými poruchami paměti a osobnosti, která ohrožuje především osoby pokročilejšího věku. V pozadí slabší duševní výkonnosti jsou však i jiné příčiny než Alzheimerova choroba: jiné zdravotní těžkosti, účinky léků, přechodné duševní vypětí či nedostatek biochemických látek potřebných k přenosu stimulů v nervových drahách.
Takřka všechna civilizační onemocnění, ale i neléčený nebo nestabilní krevní tlak či diabetes, ovlivňují mozkové funkce.
Zejména v případě starších lidí se často stává, že přijímají nedostatečné množství tekutin nebo jednostrannou, nevyváženou stravu. Po onemocněních spojených s průjmem nebo zvracením se rovnováha tekutin v těle odchýlí od normálu. Nedostatek tekutin poškozuje biochemické procesy v mozku.
Krátkodobá i dlouhodobá konzumace alkoholu rovněž závažně ovlivňuje funkci mozku. Praxe ukazuje, že účinek alkoholu, který působí také jako nervový toxin, se primárně projeví úpadkem paměti.
Podle studie publikované v časopise Science je aktuální emocionální stav úzce propojený s duševními schopnostmi. Emocionální status – štěstí, smutek, úzkost, euforie, strach, zoufalství – prostřednictvím hipokampu skutečně „zaplaví“ takřka všechny oblasti mozku.
Deprese je rovněž spojená s vážnými poruchami koncentrace. Je lehké splést si ji se skutečným duševním úpadkem, demencí nebo Alzheimerovou chorobou. Podle německých studií se často stává, že lékaři u starších pacientů neodhalí, že netrpí senilitou nýbrž depresí.
Paměť může často selhat i u mladých a jinak duševně i tělesně zdravých lidí. V pozadí mohou být konflikty v osobním životě nebo v práci, případně dlouhodobé problémy. V takovémto případě jsou poruchy paměti jednoduchým obranným mechanismem. Mozek se dostane do celkového stavu únavy nebo psychického vyčerpání a není schopen vyvolávat vzpomínky. Nezkušení studenti, kteří strávili studiem i poslední noc před zkouškou, mohou selhat právě proto, že přečerpali svoje síly a unavený mozek si nedokáže na uložený materiál vzpomenout.

V případě přechodného zhoršení duševních schopností obyčejně stačí po zjištění příčiny doplnit některé vitální biologické zdroje energie a „stavební kameny” a tím obnovit biochemické funkce mozku. Těmito látkami jsou cholin, lecitin, vitamin C, vitamin E, zinek, selen a dále hořčík, jež se podílejí na tvorbě energie.

Cholin, který patří ke komplexu vitaminů B, je pro mozek obzvláště důležitý. Zabezpečuje ideální fungování nervových buněk, zlepšuje mozkové funkce, paměť a koncentraci, koordinaci pohybu a další neurologické funkce. Lecitin, jako jedna ze součástí buněčného obalu, chrání buňky před škodlivými látkami. Podílí se na zásobování nervového systému kyslíkem, což má u mladých i starších lidí za následek zlepšení duševních schopností. Vitamin E je jedním z nejvýkonnějších antioxidantů. Je rozpustný v tucích a chrání stěny buňky před volnými radikály. Zmírňuje i nepříjemné účinky Parkinsonovy choroby. Pomáhá při regeneraci dalších buněk, povzbuzuje imunitní systém, brání rozvoji arteriosklerózy, hraje významnou roli v metabolismu proteinů a cukrů a rozšiřuje cévy. Vitamin C je významný antioxidant. Váže volné radikály a regeneruje vitamin E, který by se jinak v průběhu oxidačních procesů poškodil.

Snižuje účinky stresu a stimuluje uvolňování antistresových látek. Brání rozvoji Alzheimerovy i Parkinsonovy choroby. Zinek a selen jsou mimobuněčné antioxidanty. Vážou kadmium, olovo, rtuť, acetyl olova a hliník, které vnikají do organismu s vodou, jídlem a vzduchem, čímž snižují jejich vliv na nervové buňky. Selen ovlivňuje účinnost buněčných antioxidantů. Podporuje regeneraci vitaminu E, optimalizuje hladinu kyslíku v buňkách a zpomaluje stárnutí. Hořčík chrání před stresem a hraje významnou roli při fungování nervových buněk. Podílí se na svalové kontrakci, uvolňuje svaly. Nedostatek hořčíku má za následek svalové záškuby, křeče a třes.

Extrakt z exotické, osvěžující a stimulující guarany s obsahem kofeinu urychluje regeneraci. Stimuluje lidský organismus a nervový systém bez vedlejších účinků, zlepšuje bdělost a zmírňuje únavu. Podporuje pevnost svalů a zrychluje reflexy. Stimuluje funkce srdce, zlepšuje krevní oběh, fungování respiračních orgánů a pohybovou aktivitu.

Všechny tyto aktivní látky se jednotlivě dají doplňovat jen těžko. Ideálním řešením je „koktejl“ obsahující jednotlivé substance ve správném poměru, zaručené kvalitě a, je-li to možné, z přírodních zdrojů

Zdroj: Nutritional Freedom Association 

Máte chuť na tento kokteil? Zde je – Energy & Memory

Kam dál?

Komentáře