Zinek a město

Velkoměsto poskytuje svým obyvatelům vysoký stupeň komfortu. Skvělá veřejná doprava, množství obchodů, restaurací, divadel, kin, sportovních areálů, plováren a koupališť – vše v dosahu. Jako protiklad k pohodlí nás však město okrádá o zdravé životní prostředí a zatěžuje naše tělo enormním množstvím stresu.

Olovo a kadmium z výfukových plynů a cigaretového kouře jsou pro obyvatele velkých měst hlavními rizikovými faktory životního prostředí. Tyto látky proniknou přirozeným usazováním i do půdy. Znečištění půdy se dále zvyšuje chemikáliemi používanými v procesu intenzivní zemědělské výroby. Zelenina a ovoce tyto látky absorbují a po jejich konzumaci se hromadí v našem těle. Zinek však tvorbě usazenin těžkých kovů v organismu brání. V případě nedostatku zinku se do organismu dostávají mnohé toxické látky, naopak za přítomnosti zinku je jejich vstřebané množství nižší. Navíc zinek chemikálie neutralizuje.

Zinek reguluje flexibilitu svalů, hraje významnou roli v mechanismu mozkové činnosti, lze jej použít při léčbě schizofrenie. Urychluje hojení ran, snižuje hladinu škodlivého cholesterolu v krvi, podporuje růst a mentální aktivitu. Může pomoci při problémech s vnímáním chuti, odstraňuje bílé skvrny na nehtech. Zkrátka, zkrášluje a posiluje.

A co milostný život? V případě prokazatelného snížení sexuální touhy u partnera bychom neměli nevyhnutelně hledat příčinu jen ve ztrátě naší sexuální přitažlivosti. Je celkem možné, že pro naše štěstí postačí 2 gramy zinku. To je množství, které naše tělo potřebuje. Zinek se ve velkém množství koncentruje v mužských pohlavních orgánech. Při jeho nedostatku je produkováno málo mužského sexuálního hormonu testosteronu a výsledkem je kromě zdravotních problémů a oslabení tělesných funkcí i ztráta sexuální touhy. Dalším nežádoucím následkem je nedostatečná tvorba spermií, což vede k neplodnosti. V souladu se studiemi poruch potence se zjistilo, že u relativně mnoha mužů je spojena s chronickým nedostatkem zinku, podobně jako s různými problémy prostaty. Zkušenosti ukazují, že problémy s potencí lze pozitivně ovlivnit právě obohacením stravy o zinek a vitamin B6. Možná právě to je příčinou, že ústřice obsahující velmi velké množství zinku v lehce stravitelné formě, jsou v některých kulturách tak oblíbeným jídlem. Konzumace ústřic může reálně nepřímo zvyšovat sexuální touhu.

Zinek je potřebný pro vývoj všech reprodukčních orgánů, je možné jej tedy použít i při léčbě ženské neplodnosti. V případě nepravidelné menstruace je vhodné, aby ženy ještě předtím, než jim lékař předepíše hormonální léčbu, vyzkoušely preparát s obsahem zinku. Kromě pohlavních orgánů se významné množství zinku nachází ve vlasech, očním sklivci, játrech, ledvinách, svalech a pokožce.

Diabetes, který lze považovat za velmi rozšířenou chorobu moderní společnosti, může být rovněž spojen s nedostatkem zinku, neboť tento minerál je součástí inzulinu – hormonu produkovaného slinivkou. Inzulin reguluje metabolismus krevního cukru a jeho hladinu v krvi. Zinek je nenahraditelný při syntéze bílkovin stejně jako při produkci molekuly DNA, nositelky dědičnosti. Je součástí enzymů imunitních buněk, které ničí patogenní bakterie a viry. Je potřebný na udržení acidobazické rovnováhy krve a kromě inzulinu je součástí dalších 70 druhů enzymů. Je výborným antioxidantem a zpomaluje proces stárnutí.

Sportovci potřebují zinek ve větším množství než je průměr, protože v průběhu tréninků a soutěží se jeho ztráta na jedné straně zvyšuje pocením a na druhé straně je větší množství zinku potřebné pro tvorbu červených krvinek a zvýšený metabolismus mastných kyselin a železa.

Symptomy, které poukazují na deficit zinku u dětí, jsou nedostatečný růst a testikulární atrofie. U dospělých se vyskytuje zdlouhavé hojení ran, nechutenství nebo snížené vnímání chuti, malátnost, průjem a záněty kůže.

Lidské tělo přijímá zinek z potravy a výživových doplňků, neboť není schopno syntetizovat si ho samo. Zinek je přítomný ve velkém množství v mase, vajíčkách, pšeničných klíčcích, smetaně, hořčici, dýňových semínkách, jakož i v „darech moře“, mase mořských ryb a korýšů. I přes dostatečné množství zinku ve stravě mohou nastat problémy s jeho nedostatkem v důsledku neefektivního vstřebávání.

Podle amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léků (FDA) je doporučená denní dávka zinku u mužů 15 mg denně. Avšak studie poukazují na to, že například stravou průměrného Američana se do těla mužů dostane pouhá polovina tohoto množství – 8,6 mg. Z tohoto důvodu je nedostatek zinku v organismu poměrně častý.

Upozornění!
Při užívání doplňků stravy s obsahem zinku je třeba i větší množství vitaminu A a betakarotenu. Zinek totiž lépe působí v součinnosti s vitaminy, vápníkem a fosforem.
V některých preparátech se zinek nachází ve formě sulfátu a glukonátu, zatímco v jiných – novějších – je obsažen ve formě chelátu, která je lépe využitelná, protože i v těle lze najít zinek v této formě, tj. vázaný na organickou molekulu.
Obsažený zinek je ve formě chelátu. Jedná se o nejpříznivější formu, protože takto je v těle nejlépe využitelný.
Ve formě doplňku výživy je doporučená denní dávka 10 – 15 mg, v případě sportovců dokonce až 50 mg.
U alkoholiků a diabetiků se rovněž doporučují vyšší dávky zinku.
V literatuře někteří autoři uvádějí toxicitu v množství 150 mg, zatímco jiní 500 mg. To znamená, že v dávce přesahující toto množství se zinek může chovat jako jed.
Nejmodernější přípravky obsahují zinek v chelátové formě.

Zdroj: Nutritional Freedom Association 

Chelátový zinek pro vás Chelated Zinc nebo Mega Chelated Zinc

Kam dál?

Komentáře