Vitamín B12 je esenciální vitamín, který lidské tělo potřebuje, ale neumí si ho vyrobit. Musíme ho tedy přijímat ve stravě.

Jeho nejbohatším potravinovým zdrojem jsou potraviny živočišného původu (maso, vnitřnosti), ale přidává se také do některých běžně kupovaných potravin a můžete ho užívat také ve formě doplňků stravy.

V lidském těle plní vitamín B12 řadu důležitých funkcí. Například podporuje správnou funkci nervových buněk a je nezbytný pro tvorbu červených krvinek a syntézu DNA.

Denní doporučená dávka pro zdravé dospělé osoby je 2,4 mikrogramů. Těhotné ženy by měly užívat 2,6 mikrogramů vitamínu B12 denně a kojící ženy dokonce 2,8 mikrogramů.

Vitamín B12 je zdraví prospěšný a má řadu blahodárných účinků. Například tělu dodá energii, zlepšuje paměť a chrání před onemocněním srdce a cév.

Vitamín B12 symbolizuje: Jsem zoufalý ze svých proher.
Nedostatek: Nikdy zcela neklesl a nevzdal se ten, kdo snášel těžký úděl a přitom věřil v lepší budoucnost.

O duchovních poselství dalších vitamínů řady B tady

Tady je 9 vědecky potvrzených kladných účinků vitamínů B12 na vaše zdraví.

1. Je důležitý pro tvorbu červených krvinek a pro prevenci chudokrevnosti (anémie)

Vitamín B12 hraje zásadní roli při tvorbě červených krvinek a jeho nedostatek způsobuje snížení tvorby červených krvinek a brání jejich správnému vývoji.

Zdravé červené krvinky jsou malé a kulaté.

V případě nedostatku vitamínu B12 v těle ovšem mění tvar na oválný a zvětšují se.

Protože jsou větší a mají nepravidelný tvar, nedokážou dostatečně rychle pronikat z kostní dřeně (místo, kde se červené krvinky tvoří) do krve, což vede ke vzniku onemocnění zvaného megaloblastická anémie. Anémie znamená chudokrevnost, tedy stav kdy v krvi není dostatek červených krvinek a k orgánům se nedostává potřebné množství kyslíku, což se typicky projevuje únavou, slabostí a ospalostí.

Slovo “megaloblastický” pak vzniklo spojením dvou slov, a to slova “blasty”, což jsou nezralé buňky kostní dřeně a “megalo”, což znamená velký nebo zvětšený.

2. Chrání před vrozenými vadami

Dostatečný příjem vitamínu B12 v těhotenství je velmi důležitý, protože chrání před řadou vrozených vad.

Studie naznačují, že pro správný vývoj mozku a centrálního nervového systému plodu je nutné, aby těhotné ženy užívaly dostatečné množství vitamínu B12.

Nedostatek vitamínu B12 v počátečních stadiích těhotenství zvyšuje riziko vrozených vad neurální trubice. Navíc, nedostatek vitamínu B12 v těhotenství zvyšuje riziko předčasného porodu nebo potratu.

Jedna studie zjistila, že těhotné ženy, které mají hladinu vitamínu B12 v krvi nižší než 14 mmol/l, mají třikrát vyšší pravděpodobnost, že porodí dítě s vrozenou vadou, než ty, které mají dostatek vitamínu B12 v krvi.

U žen, s hladinou vitamínu B12 v krvi pod 8,3 mmol/l bylo riziko porození dítěte s vrozenou vadou dokonce až 5x vyšší než u žen, které měly hladinu vitamínu B12 v krvi nad 22,3 mmol/l.

3. Podporuje zdraví kostí a chrání před osteoporózou

Udržování dostatečné hladiny vitamínu B12 v krvi je důležité pro zdraví kostí.

Jedna studie na více než 2500 dospělých zjistila, že lidé s nedostatkem vitamínu B12 mají nižší hustotu kostních minerálů než zdravá populace.

Kosti se sníženou hustotou minerálů postupně křehnou, což vede ke zvýšenému riziku osteoporózy.

4. Snižuje riziko věkem podmíněné makulární degenerace

Makulární degenerace je onemocnění, které postihuje žlutou skvrnu na sítnici, což je místo nejostřejšího vidění. Takzvaná věkem podmíněná makulární degenerace postihuje zejména osoby starší nad 50 let a bývá častou příčinou slepoty.

Kromě specializované léčby (s pomocí nitroočních injekcí proti růstovému faktoru VGEF, takzvaných anti-VGEF injekcí) se ukazuje, že dostatek vitamínu B12 pomáhá zmírnit riziko, že u vás makulární degenerace propukne.

Odborníci se domnívají, že suplementace vitamínem B12 může snižovat hladinu homocysteinu, což je jedna z aminokyselin, která cirkuluje v krevním oběhu.

Zvýšená hladina homocysteinu v krvi je spojována se zvýšeným rizikem věkem podmíněné makulární degenerace.

Studie, které se zúčastnilo 5000 žen starších 40 let zjistila, že suplementace vitamínem B12, kyselinou listovou a vitamínem B6 může snižovat riziko věkem podmíněné makulární degenerace.

Skupina účastnic studie, které užívaly tyto doplňky stravy po dobu 7 let měla nižší četnost výskytu věkem podmíněné makulární degenerace než kontrolní skupina, která užívala placebo. Riziko onemocnění makulární degenerací bez ohledu na její závažnost bylo o 34% nižší a riziko onemocnění závažnějšími formami makulární degenerace bylo dokonce o 41% nižší.

5. Zlepšuje náladu a zmírňuje projevy deprese

Vitamín B12 může zlepšit vaší náladu.

Jeho účinky v tomto směru zatím ještě nebyly úplně prozkoumány, ale víme, že vitamín B12 hraje důležitou roli v syntéze a metabolizmu serotoninu, což je chemická látka odpovědná za regulaci nálady.

Proto může nedostatek vitamínu B12 vést k nedostatečné tvorbě serotoninu, což může vyvolat depresivní nálady.

Studie naznačují, že užívání doplňků stravy s vitamínem B12 pomáhá zmírňovat projevy deprese u pacientů, kteří mají nedostatek tohoto vitamínu.

Jedna studie na lidech s depresí, kteří měli nízké hladiny vitamínu B12 v krvi zjistila, že pacienti, kteří užívali spolu s antidepresivy (léky proti depresi) také vitamín B12, dosáhli výraznějšího zmírnění projevů deprese než pacienti, kteří byli léčeni jen samotnými antidepresivy.

Jiná studie zjistila, že nedostatek vitamínu B12 až dvojnásobně zvyšuje riziko závažné deprese.

Další studie navíc zjistila, že vyšší hladina vitamínu B12 také zlepšuje výsledky léčby deprese a zvyšuje pravděpodobnost vyléčení u těžkých depresí.

6. Chrání před nadměrným ubýváním nervových buněk

Nedostatek vitamínu B12 je spojován s poruchami paměti, a to zejména u starší populace.

Ukazuje se, že vitamín B12 může zmírnit projevy atrofie mozku, což je onemocnění, charakterizované úbytkem neuronů v mozkové tkáni a často je spojeno s poruchami paměti a demencí.

Jedna studie na lidech s počátečními stádii demence zjistila, že doplňky stravy obsahující vitamín B12 a omega-3 mastné kyseliny, zpomalují zhoršování kognitivních funkcí.

Další studie zjistila, že nedostatek vitamínu B12 může zhoršovat paměť. Je proto možné, že suplementace vitamínu B12 může zlepšit paměť, a to i v případě, kdy ještě nebylo klinicky diagnostikováno její zhoršení.

7. Může vám dodat energii

Doplňky stravy s vitamínem B12 se již řadu let prodávají jako “energetické posilovače”.

Všechny vitamíny skupiny B se podílí na tvorbě energie, i když sami o sobě energii nutně nedodávají.

Vitamín B12 patří mezi ve vodě rozpustné vitamíny, které si lidské tělo neumí uložit do zásoby a jakékoli nadměrné a nepotřebné množství se okamžitě vyloučí močí, takže není možné se předávkovat.

Na druhou stranu v případě významného nedostatku vitamínu B12 může užívání doplňků stravy s tímto vitamínem zvýšit množství energie v organizmu a zmírnit tak třeba projevy únavy.

Proto není žádným překvapením, že častým prvním projevem nedostatku vitamínu B12 je únava a nedostatek energie.

8. Může zlepšovat zdraví srdce, protože snižuje hladinu homocysteinu v krvi

Vysoká hladina homocysteinu v krvi bývá spojována se zvýšeným rizikem onemocnění srdce a cév.

V případě závažného nedostatku vitamínu B12 dochází ke zvýšení hladiny homocysteinu v krvi.

Studie naznačují, že vitamín B12 snižuje hladinu homocysteinu v krvi, což může snížit riziko kardiovaskulárních chorob.

9. Zlepšuje zdraví vlasů, pokožky a nehtů

Vzhledem k zásadní roli vitamínu B12 při dělení buněk, je jeho dostatečná hladina v krvi nutná pro zdraví vlasů, pokožky a nehtů.

Nízká koncentrace vitamínu B12 v krvi může vyvolávat řadu dermatologických (kožních) potíží, včetně nadměrné pigmentace (hyperpigmentace), změny barvy nehtů, změny vlasů, vitiligo (ložiskovitá ztráta barvy pokožky) nebo popraskání a zánět koutků úst.

Suplementace vitamínu B12 zmírňuje projevy kožních onemocnění u lidí s nedostatkem vitamínu B12.

Komu hrozí nedostatek vitamínu B12?

Odhaduje se, že zhruba 6% lidí starších 60 let trpí nedostatkem vitamínu B12, zatímco zhruba 20% lidí má hraniční hodnoty nebo hodnoty těsně překračující doporučenou koncentraci vitamínu B12 v krvi.

Nedostatek vitamínu B12 vzniká ze dvou hlavních příčin. Buď nepřijímáte dostatek vitamínu B12 ve stravě nebo váš trávicí trakt nedokáže vitamín B12 přijatý z potravy dostatečně vstřebávat.

Mezi osoby, ohrožené nedostatkem vitamínu B12 patří hlavně:

  • Starší dospělí
  • Osoby s chorobami trávicího traktu, jako je například Crohnova nemoc nebo celiakie
  • Osoby po chirurgických výkonech na trávicím traktu, jako jsou například bariatrické operace nebo resekce střev
  • Osoby, které dodržují přísnou veganskou dietu
  • Osoby, které užívají metformin při léčbě diabetu
  • Osoby, které užívají inhibitory protonové pumpy z důvodu chronického pálení žáhy
  • U většiny starších dospělých dochází ke snížení sekrece kyseliny chlorovodíkové, což vede ke snížení absorpce (vstřebávání) vitamínu B12.

Vitamín B12 se v dostatečném a účinném množství nachází pouze v potravinách živočišného původu.

Pokud jíte zdravou a pestrou stravu je prevence nedostatku vitamínu B12 velmi jednoduchá. Stačí prostě jen jíst, to co běžně jíte.

Nedostatek vitamínu B12 lze obvykle snadno vyléčit užíváním vhodných doplňků stravy.

zdroj: www.healthline.com

V dnešní době, kdy strava je plná chemie, je problém pro naše střevní bakterie tvořit vitamín B, je třeba ho dodávat. Přečtěte si další článek na empatii:

Vitamínový komplex B v megadávkách

Pokud hledáte kvalitní doplňky stravy, přečtěte si, proč sami užíváme a všem doporučujeme CaliVitu:

Jedinečnost doplňků CaliVita

Hledat cestu ke zdraví i bez lékaře můžete v Základech celostního zdraví, je pro vás připraven nadstavbový modul:

Jak uživit své buňky

Starejte se o sebe jako o vlastního!

s láskou vaše Empatia

Kam dál?

Komentáře