Základem zdravého srdce a cév jsou nenasycené mastné kyseliny Omega 3, obsažené nejvíce v rybách.

Vše o srdci a radování se najdete na RADOVAT SE JE LÁSKA na AKADEMII CELOSTNÍHO ZDRAVÍ

Všichni dobře víme, že rybí maso je vhodné konzumovat z několika důvodů:

obsahuje pro lidské tělo prospěšné omega 3 mastné kyseliny, řadu minerálních látek, vitaminů a odborníci jej doporučují jako prevenci onemocnění srdce a cév, u dětí pak pro rozvoj nervového systému a pro zdravý růst. 

Jsou ryby skutečně tak zdravé, jak se všeobecně tvrdí?

Řeky, rybníky a oceány jsou zatíženy toxickými látkami a těžkými kovy, které vznikají jako vedlejší produkt některých průmyslových činností. Tyto nebezpečné látky se dostávají do svalů a tuku malých ryb. Větší ryby, které se živí těmito malými rybkami, se koncentrace škodlivin v jejich mase zvyšuje. Z toho důvodu obsahuje maso větších a dravých ryb, jako je třeba žralok, mečoun nebo tuňák, více toxických látek než maso malých ryb. Podobně je to i u dravých sladkovodních ryb, například štika, sumec, candát nebo okoun. 

Chovaný losos může obsahovat až 16x více rakovinotvorných, dioxinům podobných chemických látek než volně žijící. Tyto látky pocházejí hlavně z rybího masa, jímž jsou lososi krmeni ve formě granulí. Je také pravděpodobné, že chované ryby dostávají i antibiotika a pesticidy k potlačení infekcí a proti zamoření škůdci. 

Konzumace sladkovodních ryb aneb jak vám chutná Pangasius?

Škodlivými látkami z životního prostředí však může být kontaminováno také maso volně žijících ryb. Za nejvíce zatížené lokality na území ČR lze označit střední tok řeky Labe v oblasti Neratovic – rybám odtud se raději vyhýbejte!

Mezi oblíbené sladkovodní ryby patří např. Pangasius. Pokud si ho kupujete jako zdravou mořskou rybu, tak si raději kupte nějakou českou rybu. Pangasius je sladkovodní ryba z Vietnamu, kde bývá většina sádek v deltě Mekongu, kam vedou odpadní vody z mnohých továren a Pangasius se tam může stát nebezpečně toxickým.  

Jíst české ryby je mnohem ekologičtější!

Pokud máte možnost, volte volně žijící ryby (s označením „wild“) a vybírejte si je také podle zdroje. Ryby chycené v uzavřených vodách, například Baltském moři, jsou kontaminovány s větší pravděpodobností než ty, které byly uloveny ve volném, například Tichém nebo Atlantském oceánu.

Pokud si koupíte lososa i většinu běžně prodávaných mořských ryb, pak budou téměř s jistotou pocházet z farmy. Tyto ryby nežijí svým přirozeným životem, ale jsou předmětem nekompromisního byznysu. V praxi to znamená, že se jich musí vyprodukovat co nejvíce v co nejkratším čase za účelem co nejvyššího zisku. Nejznámější jsou například norské velkochovy, které se kupodivu většinou nachází v Asii!

Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) doporučuje nekonzumovat žraloky, mečouny, velké dravé ryby (štika, candát, sumec nebo bolen). Upozorňuje i na vyšší množství rtuti v tuňácích či velkých makrelách, a proto je u těchto ryb nutné hlídat množství a nekonzumovat více než 170g rybího masa týdně. Oficiální doporučení jednotlivých zemí se však značně liší.

Zmizí ryby z našeho jídelníčku?

Mnoho rybářských zón je považováno za neudržitelné díky nadměrnému rybolovu. Ryby se pak nestíhají dostatečně reprodukovat. Moderní rybářské lodě protáhnou svými sítěmi moře systematicky až ode dna a chytí vše, co jim přijde do cesty. Náhodně chycené ryby, které pak rybáři následně mrtvé vyhazují zpět do moře, představují díky sítím obrovské množství úlovku. Tímto stylem rybaření se neskuteně drancují mořské ryby a narušuje se tak mořský ekosystém. Například do sítí určených k lovu tuňáků se zachytí i tisíce delfínů, kteří v důsledku zamotání do nich bez možnosti dostat se ke vzduchu, umírají. Pokud si chcete koupit v obchodě mořskou rybu, preferujte ty s označením „Dolphin save“, kde by mělo být zaručeno, že rybáři používají sítě, do nichž nelze zachytit delfína.

Pokud máte ryby rádi, ale nechcete přispívat k drancování moří, nemějte strach z nedostatku cenných omega 3 mastných kyselin. Užívejte je doplňkově.

A před nákupem porovnejte obsah účinných látek v jedné kapsli!

Produkt CaliVita Omega 3 koncentrát nabízí vysoké množství EPA a DHA (pokud na popisce nenajdete množství těchto dvou kyselin, vůbec produkt nekupujte! jsou to vyhozené peníze!) omega 3 mastných kyselin ve vysoce koncentrovaném čištěném rybím oleji. Malé kapsle se snadněji polykají, takže je jejich použití pro starší lidi, děti a dokonce i pro těhotné ženy ještě pohodlnější.

Vše o omega 3 najdete tady

s láskou vaše Empatia

Kam dál?

Komentáře